When everyone is special : gender representation in League of legends
Median vaikutusta sukupuolirooleihin ja niiden tulkintaan on jo pitkään tutkittu eritoten televisiosarjojen osalta. Televisiosarjojen tavoin pelit tavoittavat usein suuria yleisöjä ja täten vaikuttavat jo tarjontansa puolesta käyttäjiensä odotuksiin sukupuoliroolien suhteen. Tästä huolimatta pelejä ja pelien välittämiä sukupuolirooleja on tutkittu verrattain vähän. Tämä työ tarkasteleekin, miten naishahmoja edustetaan suositussa League of Legends-pelissä ja millaisia sukupuolirooleja peli luo.
Työn analyysi on jaettu kahteen osaan: ensiksi tarkastellaan pelissä esiintyvien hahmojen määrällistä suhdetta toisiinsa, eli kuinka moni pelin hahmoista on mies- tai naispuolinen, missä rooleissa hahmot esiintyvät ja miten hahmot jakautuvat pelin antamiin rooleihin sukupuolen mukaan. Määrällisten ominaisuuksien tarkastelun jälkeen analyysi pureutuu pintaa syvemmälle ja tarkastelee yksittäisten hahmojen taustoja, ilmiasua ja diskurssia.
Analyysistä käy ilmi, että naishahmot ovat verrattain hyvin edustettuja League of Legends:ssä. Naishahmoja löytyy pelin jokaisesta roolista, minkä lisäksi naishahmojen vaihtelevat taustat antavat ymmärtää naisten olevan tasaväkisiä osallistujia pelin lukuisilla osa-alueilla. Vaikka peli asettaakin naishahmoja johtaviin asemiin ja tekee naisista toimivia osallistujia, suuri osa naishahmoista esitetään yliseksualisoituina, mikä heikentää hahmojen uskottavuutta itsenäisinä ja voimakkaina naisina.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [4981]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
(Re-)Balancing the Triforce : Gender representation and androgynous masculinity in the Legend of Zelda series
Stang, Sarah M. (Jyväskylän Yliopisto, 2019)The Legend of Zelda series is one of the most beloved and acclaimed Japanese video game franchises in the world. The series’ protagonist is an androgynous male character, though recent conversations between Nintendo and ... -
“What time is it? It’s gender time!” : gender representation in the animated cartoon Adventure Time
Partanen, Sanna (2016)Median vaikutusta sukupuolistereotypioiden muodostajana ja vahvistajana on tutkittu paljon. Lapset viettävät suuren osan lapsuudestaan altistuen eri medioille, joiden vaikutusta heidän sosialisaatioonsa ei pidä aliarvioida. ... -
"Sculpt a killer body": Representation of gender in Men's Health and Women's Health
Kanta-oksa, Sanni (2018)Aikakauslehdillä on runsaasti vaikutusvaltaa, ja ne pystyvät helposti vaikuttamaan lukijoidensa ajatuksiin ja asenteisiin. Näkyvyytensä ansiosta ne pystyvät vaikuttamaan siihen, miten mistäkin asioista kulloinkin keskustellaan; ... -
"A century of vampiric lust" : representation of women and power in Bram Stoker's Dracula (1897) and Francis Ford Coppola's film adaptation (1992)
Rissanen, Niko (2015)Bram Stokerin vuonna 1897 julkaistua Draculaa pidetään nykyään yhtenä kirjallisuuden klassikkoteoksena, ja sen sisältämää symbolismia sekä viktoriaanisen aikakauden kuvausta on analysoitu kirjallisuudentutkimuksen piirissä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.