Monikulttuurisuus osana ammattitaitoa - opetussuunnitelma lapsi-ja perhetyön perustutkintoon
Joutselainen, Henna (2006)
Joutselainen, Henna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-86
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-86
Tiivistelmä
Monikulttuurisuus osana ammattitaitoa on Jyväskylän ammattikorkeakouluun, ammatilliseen opettajakorkeakouluun laadittu kehittämishanke. Sen tavoitteena oli tuottaa lapsi- ja perhetyön perustutkinnon opetussuunnitelmaan monikulttuurisessa työympäristössä toimimisen opintokokonaisuus, joka on laajuudeltaan 10 opintoviikkoa. Kehittämishankkeessa oli tavoitteena tuoda esille monikulttuurisuuden merkitys yhteiskunnassa ja sen vaatimukset ammatilliselle koulutukselle. Tavoitteena oli myös perehtymällä valtakunnalliseen ja oppilaitoskohtaiseen opetussuunnitelmaan koota lastenohjaajakoulutuksen kannaltaoleelliset asiat, jotka oli otettava huomioon, kun tuotettiin monikulttuurisessa työympäristössä toimimisen opintokokonaisuutta. Opintokokonaisuus sovitettiinyhteen oppilaitoskohtaista opetussuunnitelmaa tekevän työryhmän ja lastenohjaajakoulutukseen opetussuunnitelmaa tekevän tiimin kokouksissa esiin tulleiden ajatusten kanssa. Opintokokonaisuus tuotettiin lähtökohtana lastenohjaajan tarvitsemat taidot monikulttuurisessa työympäristössä ja suvaitsevaisuuteen kasvattamisessa. Tavoitteita, sisältöjä, opetusmenetelmiä ja oppimateriaalia testattiin käytännön opetustyössä, ja niistä keskusteltiin myös työyhteisön kanssa. Kehittämishankkeen tuloksena on tavoitteenmukaisesti ehdotus monikulttuurisessa työympäristössä toimimisen opintokokonaisuudeksi Sisälähetysseuran oppilaitoksen lapsi- japerhetyön perustutkinnon opetussuunnitelmaa varten. Tarkoitus on, että ehdotus voidaan liittää oppilaitoksen opetussuunnitelman osaksi ja että sitä voidaan käyttää lastenohjaaja-opiskelijoiden ammatillisessa koulutuksessa. The aim of the study of Monikulttuurisuus osana ammattitaitoa is to produce syllabus for multicultural studies in the curriculum of Vocational Qualification in Child Care and Education and Family Welfare education. These studies consist of 10 study credits that prepare children's instructor students to work in a multicultural environment. One of the goals was to high light the meaning ofmulticulturalism in the society and its demands to vocational education. The other goal was to bring together the most significant issues considering children's instructor education considering studies of working in a multicultural environment on the basis of state level curriculum of vocational qualifications. The compatibility of syllabus of working in a multicultural environment with the college's curriculum was checked in the meetings with curriculum teams of the college. The basis for the syllabus was to emphasize the skills that children's instructor needs while working in a multicultural environment and while giving intercultural education to the children. The goals, the content, the teaching methods and the study material were tested in practise by using them in teaching, and the suitability of them was discussed with other teachers of the college. The result of the study is, as aimed, a proposal for syllabus for multicultural studiesin the curriculum of Vocational Qualification in Child Care and Education and Family Welfare education in Sisälähetysseuran Oppilaitos. The purpose is that theresult of the study, the proposal of the syllabus can be attached as a part of the curriculum and be used as part of the vocational education of the children'sinstructor studies.