Eurooppalaisen viitekehyksen soveltaminen valinnaisen kielen, saksa, opintojaksoon
Paloniemi, Minna (2006)
Paloniemi, Minna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-82
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-82
Tiivistelmä
Eurooppalaisen viitekehyksen pääajatuksena on ammatillisen kieltenopiskelun yhtenäistäminenEuroopassa. Viitekehyksessä kuvataan kielenhallinnan eri alueet, kielitaidon osaamisalueet ja -tasot sekä niiden luokittelu eri tasoille. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teatching, Assessment -teos ilmestyi 90-luvun alussa ja sitä on siitä lähtien päivitetty useaan otteeseen. Ammattikorkeakoulujen kieltenopetus palvelee erityisesti työelämän ja ammatin tarpeita. Tämän vuoksi on tärkeää, että eri alojen kieltenopetukseen laaditaan omat viitekehyksensä. Olen laatinut Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun Kokkolan liiketalouden yksikön saksan kielen opetusta varten viitekehyksen. Viitekehys on kolmiosainen liiketalouden saksan opetuksen kuvaus, johon kuuluvat työelämän viestintätaidon kuvaus, alan viestintätilanteiden kuvaus, kieltenopetuksen- ja oppimisen kuvaus, kielitaidon tavoitteet, arviointi ja arviointikriteerit. Kehittämishankkeessani kokeilin viitekehystä yhteen saksan valinnaiseen opintojaksoon. Opintojakso "Wiederholung und Sprechübungen" oli laajuudeltaan kolme opintopistettä ja se oli tarkoitettu vähintään ammattikorkeakoulumme liiketalouden alan neljän aiemman samanpituisen opintojakson tai lukion saksan oppimäärän suorittaneille. Tavoitteenani oli yhtenäistää kieltenopetusta myös valinnaisen kielen osalta. Viitekehystyö Suomessa on tähän mennessä keskittynyt pääasiassa pakollisiin kieliin eli ruotsiin ja saksaan. Hankkeessani keskityin viitekehyksen kielikohtaisenkuvauksen kielenkäyttötilanteiden ydinainekseen: opintojakson tai -kokonaisuuden keskeisten sisältöjen ja tavoitteisen määrittelyyn ja niiden toteutumisen arviointiin. The European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment was written in the beginning of 90s. Its main idea is to co-ordinate professional language studies in Europe. The language teaching at Polytechnics especially serves the needs of the working life and profession and they are very subject specific. I have made a framework of referencefor German language teaching in the business department. This framework describes the various parts of professional language teaching: communication skills at work, communication situations, language teaching and learning, the aims of the language skills, evaluation and evaluation criteria. The main idea of this studywas to apply the Common European Framework of Reference for Languages to one language course in German. The extent of this course "Wiederholung und Sprechübungen" is three ects and it is meant for the students who have already taken part in the previous four courses (three ects each) in German in the business department of our Polytechnic or who have studied German in high school. The European Framework of Reference has until now mainly focused on the obligatory languages Swedish and English and the other aim of this development project was toapply it also in a non - obligatory language.