Vitsasta ohjaukseen - ammatillisen opettajan matka nykyaikaan
Kuulusa-Kuoppala, Reija (2006)
Kuulusa-Kuoppala, Reija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-80
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-80
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa tutkitaan ammatillisen opettajan matkaa historiasta tähän päivään. Työssä tarkastellaan kuinka yhteiskunnan ja työelämän odotukset ovat muokanneet ammatillista opettajuutta. Matka alkaa ammatillisen kasvatuksen alkutaipaleelta, josta etenemme tämän päivän ammatilliseen opettajaan. Esiin on myös nostettu ammatillisen opettajankoulutuksen rakentuminen ja muuttuminen ajan kuluessa. Kehittämishankkeessa tarkastellaan yhteiskunnan ja työelämän muutoksienvaikutuksia ammatillisen opettajan kehitykseen. Lopuksi työssä pohditaan, millaisia vaatimuksia tulevaisuus luo ja minkälaiseen suuntaan ammatillinen opettaja kehittyy. Kehittämishankkeen tehtävänä on perehdyttää ammatillisen opettajan ammattikuvaan historian näkökulmasta ja luoda ajatuksia tulevasta opettajuudesta. This development project deals with the journey of professional teacher from history until present time. In the project, it is observedhow the expectations of society and work have prepared the professional teaching. The journey starts right from the beginning of professional teaching, from where it advances to the professional teacher of today. The development and changing of the professional teacher education has also been brought up. In the development project, the effects of the changes of society and work on the developing of professional teacher are observed. Finally it is speculated, what kind of demands the future will bring and in what direction the professional teacher will develop. The tasks of the development project are the initiation in the assignments of the professional teacher and creating ideas of future teaching.