Ryhmien ohjaus - mitä iloa on ryhmätöistä?
Aalto, Leena (2006)
Aalto, Leena
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-79
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-79
Tiivistelmä
Tässä työssä oli tarkoituksena tutkia teorian kautta ryhmässä tapahtuvia ilmiöitä. Oli tarkoitus löytää käytänteitä, joita voidaan hyödyntää opiskelijaryhmien ohjauksessa ammatillisessa koulussa. Ryhmä perustetaan tehtävän vuoksi. Tehtävän asettamista ja sen ryhmätyöksi kelpaavuutta on arvioitava. Kaikki tehtävät eivät sovi ryhmätyön menetelmällä tehtäviksi. Perustehtävä ei ole ainoa asia mikä ryhmässä askarruttaa. Ryhmän toiminnassa on nähtävissä elinkaari, joka alkaa ryhmän muodostamisesta ja päättyy ryhmäntyön valmistumiseen. Väliin jää tapahtumia, jotka vaihtelevat konfliktista täydelliseen yhteistyöhön. Yksilöiden erilaiset persoonalliset ja tehtävään liittyvät roolit vaikuttavat ryhmän työskentelyyn. Rooleja voidaan harjoitella ja oppia toimimaan niissä. Niiden avulla voidaan edistää perustehtävän suorittamista. Ohjaaja havainnoi ja kuuntelee ryhmää. Ohjaajan tehtävä on auttaa ryhmää etenemään perustehtävän suuntaisesti. Ohjaustoimissa on toimittava määrätietoisesti ja on osattava huomioida ongelmatilanteet. Ongelmat on puhuttava julki, muutoin ne estävät perustehtävän suorittamista. Julkipuhumisessa auttaa roolien hyväksikäyttö.Ohjaaja auttaa ryhmän alkuun esittämällä kysymyksiä "kuka", "mitä", "missä". Prosessin aikana kysymykset muuttuvat "miten" ja "miksi" muotoon. Ryhmätyöskentelyn ilo on dialogissa. Ihminen oppii vuorovaikutuksessa muiden kanssa. On merkityksellistä saada tuoda julki omia ajatuksiaan ja käsitellä niitä muiden kanssa. Working in groups is not always easy, but when it works, it can help members of group to develop new courses of action, thoughts and social skills. In this piece of work I wanted to study phenomena of groups in theory and find some practices to make use of when tutoring groups of students in future. Group is always founded because of a task, but group-working might not always be the best way to deal with all tasks, which has to be considered. Group will take a shape trough some stages from forming until the task is solved. In all groups you can also see roles,personal and task-based. The meaning of tutor is important. Tutor observes and listens, but also helps the group to work only with the main problem and developand practice roles. Tutor also judges and guides students to self-estimate their working. Tutor has to be determined and has to notice threatening problems. Problems must be solved by discussing, otherwise they will disturb dealing with the actual task. In problems the tutor helps the group by asking questions, firstly simple as "who", "what" and "why". When the process progresses, questions change to be thought more, like "how" and "why". We learn in interaction with others, and it's important to express one's opinion and discuss it.