Hyvää matkaa, itselleni! - Aikuinen oppija matkalla opettajaksi
Pietarinen, Marja-Riitta (2006)
Pietarinen, Marja-Riitta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-76
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-76
Tiivistelmä
Kehityshankkeen aiheena oli kirjoittajan kasvu opettajuuteen ja elinikäistä oppimista. Kirjoitelma oli subjektiivinen kuvaus yhden aikuisen naisen valmistumisesta opettajaksi keski-iän kynnyksellä. Työn lähtökohtana oli "minä itse"- tarina. Tekijä lähti matkaan,itseensä. Hän halusi löytää määränpäähän, mitä tekijässä tapahtui opiskelun aikana, kun tämä etsi omaa opettajuuttaan vuoden pituisella matkalla. Kirjoittaja uskoo, että tästä työstä on hyötyä muille opettajiksi haluaville, matkaa suunnitteleville. Osa voi epäillä, onko heistä tähän työhön ja millä edellytyksillä. Joillakin on jokin kuva, siitä mitä työ pitää sisällään. Kirjoittaja haluaa antaa muille eväitä ymmärtää opettajuutta. Kirjoittajan toive on, että moni saisi tästätyöstä idean oman matkan tekoonsa. Tekijä pysähtyi miettimään itseään ja itsessä tapahtuvia muutoksia opiskelun aikana ja niitä reflektoiden, hän löysi uudenlaisen aikuisen naisen. Kun kirjoitelma valmistui, tekijä oli valmis näkemään itsensä opettajana. Opettajana, jonka opettajamatka vasta alkaa. Tekijä etsi vastausta, mikä hän on tulevana opettajana ja miten oppimisen kautta hän voi antaa omalla persoonalla monia merkityksiä oppijoille, miksi he ovat oppimassa ravintola-alan ammattilaisiksi. In the developmental project report, the author will discuss about professional growth and lifelong learning. Thereport is a subjective description of a woman's graduation process in her middle age. As a starting point, the author observed her innerself and the personal changes that occurred during her vocational teacher education studies. The author believes that the process may be beneficial to those who are planning to become teachers. Part of them may doubt whether they are capable for the occupation and part of them may have some ideas of the context of the teaching job. The author would be willing to provide understanding and ideas for those people who are about to take the developmental journey to become a vocational teacher. The author analysed and reflected her inner processes and found a new kind of adult woman. When the report was completed, the author was prepared to see herself as a vocational teacher. The author searched for answers of what kind of teacher she would be, how she could provide several meanings for students with her own personality and learning experiences, and why the students are studying to become professionals of the hospitality industry.