Opettajuuden modernisointi : KAHAN toiminnan kehittäminen
Peltonen, Jukka (2006)
Peltonen, Jukka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-71
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-71
Tiivistelmä
Kehittämishankkeentavoitteena oli luoda koulutusyksikön kaupan ja hallinnon koulutusyksikön - KAHAN - oma toimintamalli, joka vastaa Ammattiopisto Joensuun Palvelujen ja koulutuskun-tayhtymän vastaavaa mallia, käytännön prosessiksi vuosittaiseen laadunhallintatyöhön ja toi-menpidelista toimenpiteineen vuoden 2006 kehittämiskohteista ja-toimenpiteistä. Kehittämishanke käytiin läpi kirjoituspöytätutkimuksena, jonkaaineisto on koottu pääosin orga-nisaation sisäisiltä verkkosivuilta. Raportissakäydään läpi toiminnan tuloksellisuus kuntayhtymä ja ammatinopistotasolla sekä verrataan oman koulutusyksikön toimintaa suhteessa organisaation vaatimuksiin javuosittain toistuviin tuloksellisuusmittaustuloksiin. Raportin mukaan ammatillisten opettajien työelämäjaksot kehittävät opettajan ammatillista osaa-mista ja kohottavat hänen ammatti-identiteettiä. Näillä tekijöillä on positiivinen vaikutus opiske-lijan ohjaukseen ja opetussuunnitelmien ajantasaistamiseen. Nykyisen opetussuunnitelman mu-kainen konstruktivistinen oppimiskäsitys korostaa yhteistoiminnallisuutta ja sosiaalista vuoro-vaikutusta opetuksessa ja oppimisessa. Työelämäjaksot täydentävät oppilaitoksessa oppimista. Työyhteisö hyötyy työelämäjaksoista sillä, että niiden avulla saadaan eri alojen uusinta tietoa ammattiopetukseen sekä ne syventävät ja lisäävät oppilaitosten työelämäyhteyksiä. The aim of this development project was to create a model as a fieldtool for qualification proc-ess which will run in North Karelia College in Joensuu. In the case study the source material has collected from the intranet The results indicate that a teacher for vocational upper secondary school needs practical phase in the working life for his/her career and vocational skills. The phase will give benefit for the curriculum process as well as teaching in the classroom. The organization will get benefits from the enterprise con-nects. The report has prepared in supportive co-operation with North Karelia College Joensuu. It was supervised by Veijo Turpeinen from the Jyväskylä University of Applied Sciences