Keski-Karjalan kansalaisopiston laadullinen ja toiminnallinen arviointi.
Hyvönen, Markku; Karvinen, Minna (2006)
Hyvönen, Markku
Karvinen, Minna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-66
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-66
Tiivistelmä
Kansalaisopistot ovat joutuneet tarkastelemaan omaa toimintaansa. Lainsäädännön muuttuminen, rahoituksen pienentyminen, kansainvälistyminen, ja nopea teknologian kehittyminen ovat olleet tarkastelun taustalla. Vilkasta keskustelua on käyty myös sivistyksen ja koulutuksen merkityksestä. Aikuiskoulutuspolitiikka on muuttunut entistä markkinaperusteiseksi ja opistotkin joutuvat entistä enemmän huomioimaan palvelujensa tehokkuutta ja laatua. Systemaattinen toiminnan suunnittelu on sitenpaikallaan ja kunkin opiston on kehitettävä itselleen parhaaksi katsomat työmenetelmät palvelujensa parantamiseksi ja tehostamiseksi. Tärkeätä opiston toiminnan laadun kehittämisessä on asiakaslähtöisyys. Toiminnan kehittämiseksi on tässä tutkimuksessa esitetty oppivan laatuorganisaation mallia. Kehitystyön pohjaksi ja nykytilanteen arvioimiseksi tehtiin markkinointitutkimus, jolla selvitettiin nykyisten asiakkaiden opiskelun motiiveja ja esteitä, mielipiteitä opiskeluhalukkuudesta, tarpeista ja opiston imagon selvittämiseksi mielipiteitä opistosta ja opiston tarjoamista palveluista. Tutkimus suoritettiin postikyselynä. Otannalla valituille 213 henkilölle, jotka käyttivät Keski-Karjalan kansalaisopiston palveluita, lähetettiin asiakastyytyväisyyskysely. Tämän tutkimuksen mukaan Keski-Karjalan kansalaisopisto on merkittävä oppilaitos aikuisväestölle. Paikkakuntalaisilla on tarve itsensä kehittämiseen, uusien tietojen ja taitojen oppimiseen ja henkisen vireyden ylläpitämiseen. Valtaosa vastanneista oli kiinnostunut harrastustavoitteisista aineista. Opiskeluun vaikuttavia tekijöitä olivat henkisen vireyden ylläpitäminen, mutta myös tarve taitojen ylläpitämiseen ja parantamiseen. Kiinnostusta oli myös yliopistollisten arvosanojen suorittamismahdollisuuteen. Tällätutkimuksella on saatu suuntaviivoja toiminnan kehittämiselle. Opiston työyhteisön tehtävänä onkin nyt aloittaa arvokeskustelut, kartoittaa nykytilanne, miettiä tulevaisuuden visiota ja tehtäväkuvaa sekä laatia opistolle tiimityönä kehittämissuunnitelma vastaamaan paikallista asiakastarvetta. Pyrkimyksenä olisi kehittää kansalaisopiston toimintaa ja suunnata voimavaroja siten, että opiskelu olisimahdollisimman monen saavutettavissa ja opiskelijat saavuttaisivat asetetut koulutuksen tavoitteet ja mikäli mahdollista tavoitteet ja odotukset pystyttäisiin ylittämään. The adult education centers have been forced to examine their functions. Legislational changes, diminished financing, internationalization and the fast development of technology are the factors influencing their sphere of activities. There has also been a lively discussion about the meaning of civilization and education. Adult education policy has become more marketing oriented and the adult education centers are required to pay more attention to the efficiency and quality of their services. Systematic development planning is thus required, and each adult education centre will have to develop the best possible working methods for improving their services. Customer oriented thinking is of great importance in the development of quality improvement. A learning quality organization policy has been introduced in this research for developing services in adult education centers. As a support for the development workand for analyzing the current situation a marketing research was conducted in order to clarify the present customers' motives, obstacles, willingness and needsto study different subjects and their opinions about the adult education centreand its services. A mail survey was used to carry out the study. The questionnaire was sent to 213 persons studying in Keski-Karjala adult education centre in 2006. According to the study findings Keski-Karjala adult education centre is animportant educational establishment for the people in Keski-Karjala. The local people have a need for self-development, learning new skills and knowledge and maintaining their mental well-being. The majority was interested in hobby oriented subjects. There was also interest in the possibility for taking university degrees. This research provides some guidelines for improving activities. The personnel in Keski-Karjala adult education centre is obliged to start discussions about the basic values, to analyze the current situation, to ponder a vision and mission statement for the future, and as a team to draft a development plan to satisfy the needs of the local customers. Keski-Karjala adult education center should develop and focus its activities and resources in order to enable the participation of all potential students. It is also of great importance that students would reach their goals and, if possible, to exceed the goals and expectations.