Paperinvalmistuksen verkko-oppimisympäristö
Mäkinen, Teemu (2006)
Mäkinen, Teemu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-65
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-65
Tiivistelmä
Hankkeen tavoitteena oli luoda Keski-Pohjanmaan Aikuisopistolle paperiteollisuuden perustutkintokoulutukseen verkko-oppimisympäristö. Oppilaitokselta on puuttunut verkko-oppimisympäristö ko. alalta. Oppimisympäristöllä tarkoitetaan tässä yhteydessä muutakin kuin pelkästään tietopohjaista oppimismateriaalia. Tällä tavoin oppimista voisi tapahtua laajemminkin, koska oppilaat pystyvät käyttämään oppimisympäristöä laajamittaisesti myös muualla kuin oppilaitoksessa. Entuudestaan oppilaitoksella on lisenssi joihinkin paperinvalmistuksen laadukkaisiin oppimismateriaaleihin, mutta niitä ei pystytä käyttämään kuin oppilaitoksen sisäisessä verkossa. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, etteivät oppilaat voi käyttää materiaaleja kotona. Vielä oleellisempi puute näissä oppimismateriaaleissa on kuitenkin se, ettei mukana ole minkäänlaisia oppimistehtäviä. Tärkeämpää siis kuin pelkän materiaalin siirto toisenlaiseen ympäristöön, oliehyen oppimisympäristön luonti, jossa asioista voidaan keskustella, oppimistehtävien luonti ympäristöön ja yleisenä informaatiokanavana toimiminen. Ympäristön tuli kyetä olemaan muutakin kuin pelkkä paperialan tietopankki. Hankkeen tuloksena havaittiin lukuisia etuja opiskelijoiden oppimiseen sekä opettajan työhön. Opiskelijat pystyivät saamaan tietoa nyt paremmin ja merkitys informaatiokanavanakorostui. Etenkin oppimistehtävien merkitys opiskelijoille näytti olevan erityisen suuri. Opettajan työ helpottui, koska ohjaustyötä pystyi nyt tekemään huomattavasti monipuolisemmin. The goal of development project was to create papermaking network learning environment for Central Ostrobotnia Adult Education Institute. In that case learning environment means more than knowledge of papermaking. Adult Education Institute has license one commercial network learning environment but there are couple of problems: Students can't use them at home and there aren't any learning exercises. Interaction and learning exercises were important things in planning process. It was easy to see many advantages which creating of learning environment caused. The learning environment is important information channel for students now. Learning exercises is also used very widely. The working of teacher is easier because possibilities to guide students are much more diversified now.