Opettaja aikuisen oppijan yksilöllisen oppimispolun tukijana - Puheenvuoro yrittäjyysopetuksen näkökulmasta
Wilmi, Jorma (2006)
Wilmi, Jorma
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-64
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-64
Tiivistelmä
Aikuinen oppija asettaa suuriavaatimuksia itselleen ja opettajalle. Oppimisprosessissa etenkin sen alkuvaiheessa saattaa olla pidäkkeitä, joita opettajan olisi tärkeä tunnistaa. Aikuiselta odotetaan liikaa kykyä itseohjautuvuuteen. Oppijan elämänpolun tuntemus nousee merkityksessään, sillä siten opettaja saa työkaluja menestyksekkään yksilöllisen oppimisprosessin tukemiseen. Elämänhistorian ja sen käännekohtien tuntemus on tärkeää erityisesti yrittäjyysopetuksessa, sillä yrittäjyys on henkilökohtainen, elämän eri käänteissä muuttuva oppimistaival. Yrittäjyysopetuksessa henkilökohtaistaminen on avain sen vaikuttavuuteen. Opetuksen syvällisyys ja tuloksekkuus korostuu, koska yrittäjyydelle asetetaan yhä enemmän vaatimuksia ja yhteiskunta odottaa siltä myös parempia tuloksia kuin tähän saakka. Aikuinen oppija odottaa, että opettaja on sisäistänyt roolinsa. Opettajuus on moniulotteinen, vastuullinen ja vaikeakin tehtävä. Yrittäjyysopetuksessa painottuu opettajan persoonallisuus,rohkeus, näkemyksellisyys ja kannustavuus. Opettajan oman elämänpolun avaaminen- siihen sisältyvine mahdollisine yrittäjäkokemuksineen - on yksi opettajan työkalu. Avoin keskustelu ja kokemusten vaihto on aikuisten oppijoiden mieleen. Opettajuuden taustalla ovat opettajan arvot ja asenteet, jotka tulevat esiin kaikessa viestinnässä ja vuorovaikutuksessa. Prosessissa oppi paljon myös opettaja - olipa hän noviisi tai kokenut. Yksi opettajan tehtävä on jo ammatillisen kehittymisensä takia tarkkailla aikaansa ja koettaa nähdä siinä merkkejä tulevasta. Tulevaisuuden aikakauden, ehkä piankin koittavan bioyhteiskunnan, opettaja on oppivaja tutkiva. Oppimisympäristössä korostuu aito oppijakeskeisyys, jossa oppijan elämäntapa siihen sisältyvine kokemuksineen ja uuden odotuksineen voi nousta kokoyksilöllisen oppimisprosessin keskiöön . An adult student might have prejudiced attitudes towards learning especially in the beginning of a course. The teacher should recognize and be aware of these attitudes. It is a valuable tool for the teacher to take into consideration student's life story and the most important events concerning learning. The perspective is paramount in entrepreneurship education, because entrepreneurship is an individual learning process which appears varied during life time. In entrepreneurship education the aspect of individual learning process is a key to effectiveness of education. Our society makes demands on entrepreneurship and even on running small business and looks forward to improve results of entrepreneurship education. An openand honest discuss between the adult students and the teacher is a basic approach. In this social interaction both the students and the teacher learn - even ifthe teacher being experienced educator. Keywords Entrepreneurship education, learning process, life story, social interaction Miscellaneous