Kirjallisen toimeentulotukiasioinnin kehittäminen Jyväskylän kaupungin sosiaalitoimelle
Saari, Päivi; Sauvola, Satu (2007)
Saari, Päivi
Sauvola, Satu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-593
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kirjallisen toimeentulotukiasioinnin kehittäminen Jyväskylän kaupungin sosiaalitoimelle. Tavoitteena oli kehittää sosiaalitoimen käytössä olevia toimeentulotuen hakemiseen liittyviä lomakkeita, koska ne ovat olennainen osa kirjallista toimeentulotukiasiointia. Kehittämistehtävä aloitettiin osoittamalla Vapaudenkadun sosiaaliasemalla ja Huhtasuon sosiaaliasemalla toimeentulotukihakemuksia käsitteleville työntekijöille kysely, jolla haluttiin selvittää heidän kokemuksiaan nykyisin käytössä olevista toimeentulotuen hakemisessa käytettävistä lomakkeista. Työntekijöiltä pyydettiin suoria muutosehdotuksia lomakkeisiin. Kyselyn tulosten ja opinnäytetyön tekijöiden omien kokemusten perusteella suunniteltiin ja toteutettiin Jyväskylän kaupungin sosiaalitoimen käyttöön kolme erilaista toimeentulotuen hakemiseen liittyvää lomaketta: toimeentulotukihakemus, toimeentulotuen jatkohakemus ja vakuuslomake. Laaditun toimeentulotuen jatkohakemuksen toimivuutta testattiin niin, että toimeentulotukiasiakkaita pyydettiin hakemaan toimeentulotukea kyseisellä lomakkeella, minkä jälkeen sosiaalitoimen viranomainen käsitteli hakemuksen. Kehittämistehtävän tuotokset olivat onnistuneita ja suoraan sovellettavissa työelämän käyttöön. Entistä toimivimpien toimeentulotuen hakemiseen liittyvien lomakkeiden uskotaan parantavan sosiaalitoimesta saatavan palvelun laatua ja edistävän toimeentulotukihakemusten viivytyksetöntä käsittelyä. The purpose of the thesiswas to improve the process for applying for income support. The thesis was made for the social services department of the city of Jyväskylä. The objective of the work was to improve the current applications, as they are an essential part of the process for applying for income support. The development was initiated by creating a query for the employees at the social services offices of Vapaudenkatu and Huhtasuo. In the query, the employees were asked about their personal experiences with the current available income support application forms, and directly, how the forms should be improved. From the results of the query, and the personal experiences of the creators of the thesis, three different income support forms were designed and produced for the social services department of the city of Jyväskylä: form for income support application, form for continuation of income support and the form of assurance.The new form for continuation of income support was tested with real applicants, and afterwards processed by the authorities of the social services office. The products of the development process were highly successful and directly adaptable for immediate use. It is believed, that the new forms will significantly improve the ease of applying for income support, the quality of service at the social services office and reducing the processing time of an application of income support.