Luomu- ja lähiruoka opintojakso hotelli- ja ravintola- alan ammattioppilaitoksiin
Nurminen, Jessica (2007)
Nurminen, Jessica
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-577
Tiivistelmä
Tämä toimintaympäristön kehittämisen opintokokonaisuuteen kuuluva kehittämishanke on tehty Jyväskylän ammattikorkeakoulun opettajakoulussa talvella 2006- 2007. Kehittämishankkeessa olen suunnitellut uuden opintojakson ammatillisiin hotelli- ja ravintola- alan oppilaitoksiin. Kehittämishankkeeni tavoitteena on luoda oppilaitoksiin uusi opintojakso, joka avartaa opiskelijoiden näkemystä ja tietoa luomu- ja lähiruoasta. Kehittämishankkeessani olen suunnitellut 10 opintoviikon mittaisen vapaasti valittavan opintojakson Pohjanmaan hotelli- ja ravintola- alan ammattioppilaitoksiin. Tarkoituksena olisi pyrkiä, että mahdollisimman moni ravintolan ruokatuotannon koulutusohjelmaa (ravintolakokki) opiskeleva opiskelija valitsisi tämän vapaasti valittavan opintojakson. Hotelli- ja ravintola- alan perustutkinto on 120 opintoviikon laajuinen koulutus. Ravintolan ruokatuotannon koulutusohjelma on laajuudeltaan 60 opintoviikkoa, joka sisältää 40 opintoviikkoa pakollisia opintoja ja vapaasti valittavia 20 opintoviikkoa. Luomu- ja lähiruoka opintojakso on 10 opintoviikon mittainen opintojakso, joka on vapaasti valittava. Ehkä myös tulevaisuudessa tämä opintojakso voitaisiin laittaa pakolliseksi ravintolan ruokatuotannon koulutusohjelmaa opiskeleville opiskelijoille. Opintojakso sisältää teoriatunteja, opintokäyntejä luomu- ja lähituottajatiloilla sekä harjoittelua opetuskeittiössä. Kehittämishankkeessani olen suunnitellut yksittäiset opetuskerrat ja tuntien aikana käsiteltävän materiaalin. Opintojakson tavoitteena on avartaa opiskelijoiden ekologista ajattelutapaa ja myös heidän tietoisuuttaan luomu- ja lähiruoasta. Pohjanmaalla on järjestetty viimeisien vuosien aikana erilaisia projekteja (tomaatin viljely, kirjolohen kasvatus, Merenkurkun kala, ruoka käsityönä, Merenkurkun lohi, elintarvikkeiden vapaakauppa Merenkurkun yli, alueelle ominaiset marjat, Merenkurkun silakka ja Gastro Botnia), joiden tarkoituksena on ollut edistää lähiruoka- ajattelua sekä lähituottajien tuotteiden tunnettavuutta. Monet Pohjanmaan ravintolat käyttävät paljon luomu- ja lähituottajien tuotteita ja tämän vuoksi on hyvin tärkeää, että myös vasta valmistuneet alan ammattilaiset arvostaisivat lähituottajien tuotteita ja käyttäisivät heidän tuotteitaan ravintolassaan. This Development Project was done for the Development of the Educational Environmental study module of the Vocational Teacher Education Programme at Jyväskylä University ofApplied Sciences in the winter semester 2006-2007. In this Development Project I developed a new course for vocational hotel and restaurant services institutions. The objective of my Development Project was to create a new course for vocational institutions that would increase students' understanding and knowledge on organic products and local food. The outcome of the Development Project was an optional studies 10-credit course forvocational hotel and restaurant services institutions at Pohjanmaa. The goal is that as many studentas possible in the Institutional Meal Production Study Programme (cook) would choose this optionalcourse as part of their study programme. The Hotel and Restaurant Services vocational qualification is a 120-credit programme. The Institutional Meal Production Study Programme is a 60-credit programme that includes 40 credits of mandatory studies and 20 credits of optional studies. The suggested Organic Products and Local Food course has 10-credits and it is part of optional studies. In the future this course could be mandatory for all students in the Institutional Meal Production Study Programme. The course includes theory classes, field trips to visit organic andlocal producers, and training in a teaching kitchen. In the Development Project I have planned all the sessions and the material to be covered in these sessions. The goal of the course is to expand students' ecological perspective and increase their knowledge on organic and local food. In recent years there have been several projects in Pohjanmaa (Growing tomatoes, Rainbow trout farming, Fish of Merenkurkku, Food as a craft, Salmon of Merenkurkku, Free trade of food products across Merenkurkku, Local berries, Herring of Merenkurkku, and Gastro Botnia), which purpose has been to enhance local food ideology and public awareness on products from local producers. Many of the restaurants at Pohjanmaa use organic and local products,thus it is critical that the newly graduated restaurant services professionals respect locally produced products and use them in their restaurants.