Virikkeitä hiihtotaidon opettamiseen ja oppimiseen
Peltola, Heli (2007)
Peltola, Heli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-576
Tiivistelmä
Lasten tulisi liikkua kaksi tuntia päivässä. 30 % oppilaista liikkuu vain kouluaikana. Talvisin lapset liikkuvat vähemmän kuin kesällä. Maastohiihto kehittää hyvin kestävyyttä, ja siten hengitys- ja verenkiertoelimistöä. Kehittämishankkeena suunniteltiin toimintamalli, jota urheiluseurat voisivat käyttää hiihdonopetuksessa yhteistyössä oppilaitosten kanssa. Urheiluseura Keuruun Kisailijat järjesti Keuruun alakoulun 1.- 6. lk, esikoululaisille sekä erityiskoululle hiihtopäivän. Kehittämishankkeen tavoitteena oli antaa virikkeitä oppilaille ja opettajille hiihdon keskeisten taitojen; tasapainon ja suksien hallinnan oppimiseen sekä opettamiseen. Lisäksi tilaisuuden tavoitteena oli luoda myönteistä kuvaa hiihdosta harrastuksena. Hiihtopäivässä oli kaksi osiota, joihin oppilaat jakaantuivat tasoryhmittäin. Toinen osio oli ohjattu toiminta, jossa seuran ohjaajat opettivat ydinkeskeisiähiihtotaitoja; tasapainoa ja suksen hallintaa laskuissa sekä lajitekniikkaa. Toinen osio oli omatoiminen harjoittelu hiihtomaaympäristössä. Hiihtomaaympäristössä jokainen voi hakea itselleen sopivan haastavia ja motivoivia tehtäviä. Päivä onnistui hyvin esittelemään opettajilleerilaisia tapoja oppia hiihdon ydinkeskeisiä taitoja. Aikataulu oli liian tiukka. Nuorimpien ja heikoimpien oppilaiden osalta suorituspaikkojen sijaintia tulisi tiivistää, siten että opettajat näkevät koko ajan kaikki oppilaat. Opettajat olivat yllättyneitä hiihtotaidoiltaan heikoimpien oppilaiden motivaatiosta osallistua toimintaan. Kolme tuntia saatiin uupumatonta tekemistäja iloisia ilmeitä suksilla. Children should exercise two hour a day, sothat it would improve their healthy. 30 % of pupils exercise only in schooltime. In winter time children exercise less than in summertime. Crosscountryskiing is very good in improving endurance and in that way heart and circulationsystem. Sportclub Keuruun Kisailijat organized pre-schools, special education school and comprehensive schools of Keuruu a cross-countryskiing day. Main purpose of thisproject was to provide teachers and pupils a pleasent outdoor sportday by skiis with full of action. At the same time it was purpose to present different ways of learning and teaching basic skills of cross-countryskiing, balance and control of skies wiht fun. Also sportclub has opportunity to introduce themselves for pupils in hope of getting new participants in the club. There were two parts in the day. Frist one was teaching. Two sportclub's coaches taught pupilsin skiing technique and basic skills in downhills. In second part pupils practised by themselves basic skills different kinds of places, which was marked around skistadium. When pupils were allowed to practise by themselves, they could choose suitable level of ecercises for their own skills. During the three hours we saw smile and lots of skiing. But time was too short because there was lots of doing. For youngest and special pupils should have been smaller area, so that teachers could see pupils all the time. Teacher thought that they got good tipsfor their teaching. They also were surprised how exercises inspired pupils, which were not so interested in skiing before. A day was successful and co-operation will be continued next year.