Pietarsaaren kaupungin siivoustoimen koulutussuunnitelma
Aro, Johanna (2007)
Aro, Johanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-575
Tiivistelmä
Tavoitteena kehittämishankkeessa on löytää keinoja ja menetelmiä työpaikkakoulutuksen toteuttamiseksi käytännön työssä. Yksittäisten koulutustilaisuuksien sijaan haettiin mallia jolla sitoutetaan henkilöstö osallistumaan työn kehittämiseen ja yhteisten tavoitteiden saavuttamiseen. Sinänsä yhtenäiseltä vaikuttava henkilöstöryhmä koostui hyvinkin erilaisista ihmisistä, joilla on erilaisia koulutustarpeita. Oppimistapojen huolellinen suunnittelu etukäteen auttaa jokaista oppijaa saamaan koulutuksesta parhaan hyödyn. Suunnittelussa huomioidaan motivaatioperusta, lähtökohdat ja halukkuus oppimiseen. Jos käytännön järjestelyjen kannalta on mahdollista, oppimistilanteet voisi järjestää raportissa kuvatuille ryhmille erikseen. Tulos siivoojien kirjoitelmien pohjalta sisältää lähtökohdan henkilöstökoulutuksen suunnitteluun tulevaisuudessa. Vastaavaa kartoitusta voi hyvin hyödyntää muilla aloillakin henkilöstökoulutuksen suunnittelussa. The main target of this development is to find different ways and methods to accomplish work related trainings in the real work life. Instead of single training occasions, it was searched after a model which will bind a person to participate into developing his/ hers own work and to reach the same equal goals. The group that seemed unanimous was in case gathered of really different people, and they had different needs for different trainings. Carefully planning of different learning methods in front helps each and every learner to get the best out of the education. In the planning process you have to think about the learners motivation bases, starting point and the willingness to learn. If possible, for the practical arrangements, the learning situations should be arranged separately for different groups as described in the report. The result based on the writings by the cleaning personnel, includes the starting point in it self for the future personnel training planning. Studies like this can beused in different lines of work for planning personnel trainings.