Opettajan tietotekninen osaaminen kuvankäsittelyn näkökulmasta
Revonkorpi, Minja (2007)
Revonkorpi, Minja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-568
Tiivistelmä
Kehittämishanke käsittelee opettajan tietoteknistä osaamista ja hallituksen tietoyhteiskuntastrategiassa esitettyjen ehdotusten toteutumista käytännössä. Kehittämishanke pohtii myös opettajan työn kuormittavuuden lisääntymistä tieto-ja viestintäteknologian myötä ja etsii perusteluja sille, mitä hyötyjä tieto- ja viestintäteknologian lisääntymisestä on nimen omaan opettajille. Kehittämishankkeen taustalla on peruskoulun opettajille pidetty kuvankäsittelykurssi, joten digitaalisen kuvakäsittelyn näkökanta tulee esiin raportissa vahvasti, vaikka se edustaakin vain yhtä tietoteknisen osaamisen osa-aluetta. Kehittämishankkeen toteuttamista ja perusteita selvitetään mm. opettajaidentiteetin ja opettajuuden muuttuvien vaatimuksien näkökulmasta. Kehittämishankeraportissa ruoditaan kuvankäsittelykurssin verkko-oppimateriaalin toimivuutta suhteutettuna Opetushallituksen julkaisemiin verkko-oppimateriaalien laatukriteereihin sekä tuodaan esiin kurssilla olleiden opiskelijoiden mielipiteet sekä oppimateriaalin että kurssin tarpeellisuuden suhteen. This development project report deals with the teacher's ability to cope with information technology, and how the suggestions of the Finnish Information Society Strategyof the government are brought to life in the school environment. Moreover, this development project report handles the increasing challenges of teachers' work as caused by the use of information technology, and attempts, in addition, to find out about the benefits of the increasing use of information technology in the work of teachers. The starting point of this development project is a digital image handling course that was held for teachers at elementary school, so the aspect of digital image handling is strong in this report, even if it is only one part of coping with information technology. The basis of the development project as well as suggestions how it might be carried out in practice are discussed from the point of view of the teacher identity and the changing requirements ofteacherhood, for instance. This development project examines the internet-based learning material of the digital image handling course in proportion to quality criterion of the internet-based learning material that is published by The Finnish National Board of Education. The report also brings out the opinions of the students, concerning the learning material and necessity of thecourse.