Englannin kielen koepaketin kehittäminen yksilöllistettyyn opetukseen peruskoulun päättövaiheessa
Lindroth, Eva (2007)
Lindroth, Eva
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-567
Tiivistelmä
Työssä selvitettiin, mitä yksilöllistetty englannin opetus on peruskoulun yläkoulussa sekä mitä asioita huomioidaan
arvioitaessa oppilasta, jolla on henkilökohtaisen opetuksen järjestämisen suunnitelma. Työssä viitattiin haastavaan
opetusmateriaaliin sekä siihen, että materiaalia oli kehitetty oppilaiden tarpeiden mukaisesti. Tarkoitus oli kehittää
opetusmateriaalia, jonka sanasto liittyy normaaliin nuoren aikuisen elämään. Tekstit käsittelivät asioita ja
tilanteita, joita nuori kohtaa siirtyessään toisen asteen opiskelijaksi sekä vapaa-ajallaan.
Työn päätavoitteena oli suunnitella yksilöllistetyn englannin oppimäärän suorittaville 9öluokan oppilaille
englannin kielen koepaketti. Työssä selvitettiin, mitä asioita tulee huomioida kokeita suunniteltaessa,
koetilanteessa sekä suoritettaessa arviointia.
Koepakettia testattiin ja paranneltiin muutaman vuoden ajan ennen kuin se sai nykyisen muotonsa. Oppilaiden
antama palaute vaikutti koemateriaalin kehittämiseen.
Koepaketista oppilailta saadun palautteen perusteella voidaan todeta, että opetusmateriaaliin pohjautuvan
koepaketin sisältö on toimiva sekä oppilasta motivoiva. Koepakettia tullaan käyttämään myös tulevilla ikäluokilla.
arvioitaessa oppilasta, jolla on henkilökohtaisen opetuksen järjestämisen suunnitelma. Työssä viitattiin haastavaan
opetusmateriaaliin sekä siihen, että materiaalia oli kehitetty oppilaiden tarpeiden mukaisesti. Tarkoitus oli kehittää
opetusmateriaalia, jonka sanasto liittyy normaaliin nuoren aikuisen elämään. Tekstit käsittelivät asioita ja
tilanteita, joita nuori kohtaa siirtyessään toisen asteen opiskelijaksi sekä vapaa-ajallaan.
Työn päätavoitteena oli suunnitella yksilöllistetyn englannin oppimäärän suorittaville 9öluokan oppilaille
englannin kielen koepaketti. Työssä selvitettiin, mitä asioita tulee huomioida kokeita suunniteltaessa,
koetilanteessa sekä suoritettaessa arviointia.
Koepakettia testattiin ja paranneltiin muutaman vuoden ajan ennen kuin se sai nykyisen muotonsa. Oppilaiden
antama palaute vaikutti koemateriaalin kehittämiseen.
Koepaketista oppilailta saadun palautteen perusteella voidaan todeta, että opetusmateriaaliin pohjautuvan
koepaketin sisältö on toimiva sekä oppilasta motivoiva. Koepakettia tullaan käyttämään myös tulevilla ikäluokilla.