Nuorten syömishäiriöt - syömishäiriöisen kohtaaminen
Saarinen, Liisa (2007)
Saarinen, Liisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-560
Tiivistelmä
Kehittämishankeraportissani selvitän nuorten syömishäiriöitä. Mitkä asiat toimivat syömishäiriöiden taustatekijöinä? Kuinka syömishäiriöt "näkyvät" nuorten elämässä? Selvitän myös sitä, mistä syömishäiriöitä sairastavat nuoret voivat saada apua ja miten esim. kouluvoi auttaa ja tukea syömishäiriöisiä nuoria? Työni tavoitteena oli kehittää opettajien ammatillista osaamista syventämällä heidän tietojaan syömishäiriöihin liittyvistä asioista. Kehityshankkeeni rakentuu aihealuetta käsittelevän kirjallisuuden teoriatietoon, syömishäiriön sairastaneen nuoren ja hänen äitinsä sekä terveydenhoito- ja opetusalan henkilöstön kanssa käytyyn vapaamuotoiseen teemakeskusteluun. Lisäksi työni liitteenä on opas syömishäiriöisen kohtaamiseen. Erilaiset syömishäiriömuodot lisääntyvät koko ajan eri ikäluokissa. Nuorten "paha olo" voi näkyä erilaisina psyykkisinä oireiluina kuten syömishäiriöinä. Häiriön puhkeamiseen liittyy altistavia, laukaisevia ja ylläpitäviä tekijöitä. Nämä tekijät voivat liittyä yksilöön, lähiympäristöön, perheeseen tai kulttuuriin. Syömishäiriöt ovat vaikeahoitoinen ja vakava tautiryhmä. Ne ovat pitkäkestoisia ja kroonisoituvat helposti. Syömishäiriöt voivat aiheuttaa vakavia ruumiillisia tai psykososiaalisia haittoja ja työkyvyttömyyttä. Syömishäiriöiset nuoret tarvitsevat paljon tukea sekä läheisiltään että ammattiauttajilta. Hoito perustuu aina moniammatilliseenyhteistyöhön. Toivon, että kehityshankkeeni voi olla opettajien apuna herättämään uusia ajatuksia syömishäiriöihin liittyvistä asioista. Mitä paremmin opettajat tuntevat syömishäiriöihin liittyvät taustatekijät ja oirekuvat, sitä paremmin he pystyvät ymmärtämään nuorten ilmaisemat reaktiotja viestit tilanteestaan ja tarpeistaan. Lisäksi opettajat pystyvät tukemaan ja auttamaan hoitoon ohjauksessa. Kannattaa pohtia myös sitä, millaisia yhteiskunnan arvoja opettajat välittävät toiminnassaan. Tulevaisuudessa oppilaitoksissa tulee yhä haasteellisemmaksi ottaa kantaa siihen, miten opiskelijoita kasvatetaan yhteisöllisyyteen ja suvaitsevuuteen. Ja kuinka koulun oppilashuollollisia asioita voidaan kehittää entisestään. In this development project I establish eating disorders of young people. What are the background reasons and how eating disorders affect on the life of young people,where young people having eating disorders can get help and how school can help and supportthem? An objective of my study was to develop vocational knowledge of teachers. My work is build up from theoretical information in literature and discussions with the young having eating disorders and her mother and also discussions with people, who are responsible of health care and education of students having eating disorders. Additionally my work includes separate guide, how to meet student having eating disorders. When young person feels bad, it can be seen as different mental symptoms like eating disorders. To the reasons of disorder belong predisposing, triggering and maintaining factors. They can depend on individual, family, neighbourhood or culture. Eating disorder is a serious illnesses and difficult to nurse. It is long-lasting and remains easily chronically. Eating disorders can cause severe physical or psychosomatic weakness and disability towork. The young ones, who have eating disorder, need a lot of support both from people close to her/him and from professionals. The treatment of eating disorder requires multidisciplinary cooperation. I hope that my study can help teachers to get new ideas about eating disorders.The better teachers know background and symptoms, the better they can understand situationand needs of students from the signs and reactions they exhibit. It is important to consider, what the values teachers give to students are. In the future it will be more demanding for educational institutions to agree what kind of social valuesthey provide to students