"Ilman Typpiä ei olis näitäkään tuloksia" : yhteistyökuntien käsityksiä Jyväskylän työvoiman palvelukeskuksen palveluohjauksesta
Nieminen, Leila; Pajamäki, Kirsi (2007)
Nieminen, Leila
Pajamäki, Kirsi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-552
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-552
Tiivistelmä
Työllisyydenhoidon palveluohjauksen kehittämisen ja tutkimisen tarve on osaltaan seurausta suomalaisen hyvinvointijärjestelmän ongelmista. Palveluohjaus on eräs ratkaisu sirpaloituneen palvelujärjestelmän aiheuttamiin haasteisiin. Työllisyydenhoidon palveluohjaus on osa työvoiman palvelukeskusten toimintaa, jolla pyritään ehkäisemään työttömyydestä aiheutuvia haittoja. Jyväskylän työvoiman palvelukeskus on vuodesta 2004 lähtien ollut omalla hankkeellaan mukana Stakesin valtakunnallisessa Palveluohjauksen kehittämisen ohjelmassa. Jyväskylän työvoiman palvelukeskuksen palveluohjausta kuntiin -hankkeen tavoitteena on oman työllisyydenhoidon palveluohjausmallin luominen, eri yhteistyökuntiin sovellettuina vuoden 2007 loppuun mennessä. Opinnäytetyö oli osa tätä hanketta. Tarkoituksena oli kartoittaa yhteistyökuntien näkemyksiä Jyväskylän työvoiman palvelukeskuksen palveluohjauksesta. Jyväskylän työvoiman palvelukeskus on opinnäytetyön tilaaja. Jyväskylän työvoiman palvelukeskus hyödyntää saatuja tuloksia palveluohjaajiensa työn kehittämiseen. Opinnäytetyöhön haastateltiin kymmenen henkilöä, jotka edustivat sosiaalitointatai työllisyydenhoitoa. Opinnäytetyö tehtiin kvalitatiivisin menetelmin, käyttäen aineiston keruussa teemahaastattelua. Aineiston käsittelyssä mukailtiin induktiivista sisällönanalyysiä. Tulokset on esitetty kysymyksittäin, sekä sovelletusti kunta- ja toimialakohtaisesti taulukkona. Tuloksina saatiin palveluohjausprosessin eri vaiheisiin liittyviä kehittämishaasteita sekä hyvinä pidettyjä käytäntöjä. Jyväskylän työvoiman palvelukeskuksen palveluohjaus koettiin asiakaslähtöisenä ja kokonaisvaltaisena prosessina. Palveluohjaustoiminta ei ollut selkeää kaikille yhteistyökumppaneille, ja toiminnan tuloksellisuudesta ei ollut varmaa tietoa. Jyväskylän työvoiman palvelukeskuksen palveluohjaustoiminta nähtiin tarpeellisena ja yhteistyö koettiin toimivana. Palveluohjaustoiminnan todettiin tuoneen lisäresursseja yhteistyökumppaneille. Case management in employment administration is one form of the Labour Service Centres activities. The purpose of this service is to prevent the disadvantages which unemployment can cause. This Bachelor's Thesis is a part of Jyväskylä Labour Service Centres own project. The aim of the project is to develop a model about how case management is carried out in the JyväskyläLabour Service Centre. The model can be adapted to the cooperative municipalities. The purposeof this Bachelor's Thesis was to find out what kind of conceptions the municipalities have about the case management in Jyväskylä Labour Service Centre. The results of this Bachelor's Thesis can be used to evolve the case managers' work. The Bachelor's Thesis was qualitative. Research material was collected by ten theme interviews. Inductive content analysis was adopted in analysing the answers. The results are presented according to the questions. Also the municipalities and the municipal spheres of authorities have been taken into consideration. Development challenges and effective functions were achieved as results. Jyväskylä Labours Service Centres case management was considered as customer-orientated and comprehensiveprocess. Case management was not a clear concept for everyone. Case management was regarded as necessary also in the future.