Itseohjautuvan aikuisopiskelijan ohjaus
Saukkonen, Merja (2006)
Saukkonen, Merja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-55
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-55
Tiivistelmä
Kehittämistehtävän tarkoitus oli auttaa minua kehittämään itseäni ja taitojani etäohjaajana / tutorina / opintojen suunnittelijana. Samalla etsin itsestäni ja toimintaympäristöstäni uusia ulottuvuuksia kehittämään itsessäni suunnitelmallisuutta, kartuttaen erilaisia opetustaitojani/-tietojani. Haluan oppia lisää humanis-tis-kokemuksellista oppimiskäsitystä ja soveltamaan oppia myös käytäntöön. Haluan lisätä taitojani/tietojani motivoimaan ja ohjaamaan opiskelijat itseohjautuvaan itsensä kehittämiseen. Kehittämistehtävä voi auttaa kansalaisopiston kurssien suunnittelussa jatkuvasti pienentyvien määrärahojen puitteissa. Itseohjautuvan opiskelun ohjaaminen vie vähemmän resursseja kuin niin sanottu normaali opintokurssi.Tarkastelen asiaa tietotekniikan oppimisen opettajana/ohjaajana, roolini on kansalaisopiston tuntiopettaja. Olen tutkinut eri lähteistä, minkälainen itseohjautuvan opiskelijan on oltava luonteeltaan ja elämäntilanteeltaan. Kenelle ko. opiskelu sopii, koska opettajan on tiedettävä ennen opintojen aloitusta, kuinka paljon ohjausta on mahdollisuus antaa ja kuinka paljon sitä tarvitaan. The purpose of the development task was to assist me in developing myself and my skills as a distance teacher / tutor / study planner. At the sametime, I am looking in both myself and in my work environment for new dimensionsto develop methodical thinking, to enhance various teaching skills / knowledge.want to learn more about a humanistic-experiential learning concept and also toapply this knowledge into practice. I want to increase my skills / knowledge to motivate and to guide the students into self-directed self-development. The development task can assist in designing the curriculum for the adult education centre in the framework of decreasing budgetary funds. Teaching self-directed learning requires less resources than a so called normal study course. I am examining the matter as a teacher / tutor of Information Tech-nology, my role being that of an hourly teacher of an adult education centre. I have researched from different sources what kind of personality and life situa-tion a self-directed student needs to have. For whom is the type of studying in question appropriate for,as the teacher needs to know before the begin-ning of the studies how much guidance it is possible to give and how much will be needed.