Henkilökohtaistaminen ja ohjaus näyttötutkinnoissa
Soukka, Mari (2007)
Soukka, Mari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-539
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli saada Jyväskylän aikuisopiston hallinnon ja kaupan yksikössä tehtävän kehittämistyön tueksi tietoa ohjauksen ja henkilökohtaistamisen nykytilasta näyttötutkintotoiminnassa. Viitekehyksenä toimi henkilökohtaistamisen käsite ja ohjaus näyttötutkintojärjestelmässä. Asiaa tarkastellaan lainsäädännön ja näyttötutkinnoissa käytettävien ohjausmuotojen kautta. Tutkimusongelmana oli selvittää, millaista ohjausta opiskelijat olivat saaneet näyttötutkinnon suorittamisen eri vaiheissa. Lisäksi selvityksen kohteena olivat ohjaukseen ja henkilökohtaistamiseen liittyvät odotukset. Aineisto kerättiin kyselytutkimuksena syksyllä 2005 ja se suunnattiin näyttötutkintoonvalmistavassa koulutuksessa opiskeleville. Vastauksia saatiin 197 vastausprosentin ollessa noin 60 %. Tulosten perusteella hakeutumisvaiheen ohjausta annetaan,mutta se on vielä varsin satunnaista. Valmistavaan koulutukseen liittyvä henkilökohtaistaminen ja ohjaus toteutuu kattavasti ja pääasiassa hyvin. Ohjausmenetelmät ja -välineet ovat monipuolisia. Näyttötutkinnon suorittamisen ohjaus sen sijaan koettiin varsin riittämättömäksi. Tulosten perusteella opiskelijat näyttäisivät arvostavan oletettua vähemmän erilaisia valinnan mahdollisuuksia opinnoissaan. Henkilökohtaistamisen toteutumisen kannalta tärkeämpää on ohjauksen saatavuusja toimivuus käytännössä. Tulosten perusteella esitettiin ohjaussuunnitelman laatimista. Hakeutumisvaiheen ohjauspalvelut on järjestettävä, ohjausrooleja on selkiytettävä ja ohjausresurssia kohdennettava erityisesti näyttöjen ohjaukseen. Henkilökohtaistamisen toteutumista ja kehittymistä suositellaan seurattavaksi jatkossakin esimerkiksi säännöllisesti toteutettavan palautekyselyn avulla. The goal of this development project was to find out information about the current state of personalizing and guidance in competence-based qualifications at the Jyväskylä Institute of Adult Education, Department of Business and Administration. The aim is that the results will be utilized in future development work. The theoretical framework is formed by personalizing and guidance in competence-based qualifications. The theory is looked at trough the legislation and the forms of guidance used in competence-based qualifications. The study problem was to find out what kind of guidance students had received in the different stages of completing a competence-based qualification. In addition, students' expectations on guidance and personalizing were studied. The empirical datawas collected by inquiry research in the autumn of 2005. The inquiry was addressed to students taking part in preparatory training for a competence-based qualification. 197 persons replied to the inquiry, therefore the reply percentage wasabout 60. The results of this development project show that guidance is given at the applying stage but it is still done in a comparatively random fashion. Thepersonalizing and guidance in preparatory training for a competence-based qualification is carried out comprehensively and mainly quite well. The guidance methods and means are varied. Instead, the guidance in completing a competence-basedqualification was quite frequently experienced to be insufficient. The results suggest that students appreciate possibilities to make personal choices in theirstudies less than it was hypothesized. It seems that the availability of guidance and working guidance practices are considered more important. On the basis ofthese results, it was proposed to draw up a guidance plan. The guidance services at the applying stage have to be organised, the roles of guidance personnel have to be defined distinctly and the resources of guidance must be allocated especially to guidance in competence tests. It is recommended to continue analysing the implementation and development of personalizing for example by means of regular feedback inquiries.