Laitesukelluskokeilun toteuttaminen
Ruohonen, Janne (2007)
Ruohonen, Janne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-534
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa laitesukelluskokeilu. Tapahtuma toteutettiin yhteistyössä ExperienceIt Oy Ltd:n kanssa. Kohderyhmänä olivat Jyväskylän ammattikorkeakoulun matkailu-, ravitsemis- ja talousalan opiskelijat sekä henkilökunta. Tarkoituksena oli myös pohtia sukellusmatkailua osana liikuntamatkailua sekä laitesukelluskokeilujen roolia sukelluskeskuksen liiketoiminnassa. Sukelluskokeilu järjestettiin 18.11.2006 Jyväskylän kaupungin uimahallissa, Aalto Alvarissa. Ennen sukellusta kaikki viisi osallistujaa täyttivät kyselylomakkeen, jolla tiedusteltiin ennakkotietoja ja mielikuvia laitesukelluksesta sekä odotuksia sukelluskokeilusta. Aamupäivän aikana osallistujat oppivat välttämättömät perustiedot ja -taidot laitesukelluksesta, minkä jälkeen opittuja taitoja kokeiltiin altaassa. Tapahtuma onnistui hyvin ja sai osallistujilta positiivisen palautteen. Koska sukelluskokeilu suunniteltiin ja toteutettiin kansainvälisen sukellusjärjestön, PADI: n ohjeiden mukaan, voidaan työtä käyttää apuna järjestettäessä vastaavanlaisia tapahtumia. Sukelluskokeilun toteutuksen kuvauksesta voi myös löytää vinkkejä käytännön koulutukseen. Kokeilun myötä toimeksiantaja sai arvokasta lisätietoa laitesukelluskokeilujen merkityksestä liiketoiminnassa markkinoinnin näkökulmasta. Erityisesti opiskelijoiden tuntemus asiakassegmenttinä lisääntyi. Toimeksiantaja sai myös myyntituloja sekä yrityksen tunnettavuus opiskelijoiden keskuudessa kasvoi. The purpose was to plan and organize a Discover Scuba Diving experience. The event was organized in co-operation with ExperienceIt Oy Ltd. The target group consisted of the students and personnel of the Jyväskylä University of Applied Sciences, School of Tourism and Services Management. A secondary purpose was to deliberate the role of dive travel as a part of sport tourism and Discover Scuba Dive programs in the dive center business. The diving took place on Saturday 18 November in the swimming hall of Jyväskylä. Before the diving all five participants filled in a questionaire about their expectations related to scuba diving and to their first diving experience. After learning the basic knowledge and skills of scuba diving, the participants were able to try scuba diving in a pool. The whole event succeeded well and got a positive feedback. Because this Discover Scuba Dive experience was organised following the guidelines of an international diving organisation PADI, the work can be taken advantage of when planning similar events. From the description of the actual implementation of the event one can also find useful tips for the teaching in practice. The client's knowledge about Discover Scuba Dives as a means of marketing increased. Especially more information about students as a target group was gained. The company had also extra income and it became more known among students.