From thought to feedback : how to develop a communication campaign
Meriläinen, Niina (2007)
Meriläinen, Niina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-532
Tiivistelmä
The aim of this study was to identify the factors needed to develop a successful communication campaign or individual communication tools for organisations. The research was done by one student studying in an international communication study programme in the School of Tourism and Services Management. The research focused on two aspects: the theory behind communication, communication process as well as the practical aspects of developing an actual communication campaign. The theoretical phase of this study was acquired from various sources in the field of communication theory. The practical part was conducted as the student's own internship at the EUCC- The Coastal Union, Leiden the Netherlands. When combining the theoretical and practical aspects of communication campaign, the study became versatile. The communication tools presented in the case study are one mayor communication campaign and individual communication questionnaires, research and articles in various individual communication networks. The tools were aimed for a specific target group, to inform them about the current situation in the organisation as well as to encourage them to act more environmental friendly and to be aware of the out coming information campaign. The overall purpose of the communication tools was to change the behaviour of the target groups' people and to gain understanding of their behaviour. Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää, miten kehittää onnistunut viestintäkampanja tai yksittäisiä viestintätyökaluja organisaatiolle. Tutkimuksessani selvitettiin lisäksi mitä tarvitaan onnistuneiden viestintätyökalujen kehittämiseen. Työ jakaantuu kahteen osaan: viestintäteoriaan ja viestintätapahtumaketjuun. Työssä käydään läpi käytännön mahdollisuuksia ja rajoitteita, joita viestinnänammattilaiset kohtaavat suunnitellessaan viestintäkampanjan organisaatiolle. Teoriaosa osa on koottu tietolähteistä, jotka käsittelevät viestinnän ja viestintäkampanjoiden teoriaa sekä kulttuuritutkimusta. Käytännön esimerkkinä viestintätutkimuksesta ja viestintäkampanjan suunnittelusta on käytetty omaa työharjoitteluani LeidenissaAlankomaissa EUCC-The Coastal Unionissa, joka on merten ja rannikkosuojeluyhdistys. Esitellyt viestintätyökalut ovat itsenäisiä viestinnän osia. Lisäksi esitellään yksi iso kansainvälinen viestintäkampanja. Tutkimuksessa esitellyt viestintätyökalut on suunniteltu erityisesti yksityisen organisaation tarpeisiin. Yksittäiset työkalut, jotka opinnäytetyössä esitellään, ovat viestintäkysely, viestintätutkimus, lehtiartikkelit sekä kohderyhmätutkimus. Tutkimuksen tavoitteena on tuoda esiin viestintäkampanjan teon teoreettiset sekä käytännölliset haasteet. Työtä voidaan hyödyntää kun tarvitaan teoreettista lähdettä viestintäkampanjoiden luomiseen. Työ auttaa myös hahmottamaan miten teoria ja käytännön haasteet voidaan onnistuneesti yhdistää luodessa viestintäkampanjaa. Viestintätyökalujen luominen on haasteellista, siksi viestintäteoria sekä kulttuurien tuntemus on tärkeää, jotta kampanjat voidaan onnistuneesti markkinoida valituille kohderyhmille. Viestintäkampanjoiden jälkiarvioinnissa tulee huomioida projektin hyvät sekä huonot puolet, jotta tulevissa kampajoissa voidaan välttää jo tehdyt virheet.