Yrittäjyyskasvatuksellisen oppimisympäristön luominen - Tekemällä Oppimisen Keskus
Meronen, Tanja (2007)
Meronen, Tanja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-525
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen valmistelu alkoi vuonna 2004 Jyvässeudun 4H-yhdistyksen toimeksiannosta. Hankkeen tavoitteena oli perehtyä yrittäjyyskasvatukseen Suomessa sekä luoda konkreettinen liiketoiminnallinen toimintamalli ihanteelliselle yrittäjyyskasvatukselliselle oppimisympäristölle. Hankkeessa yrittäjyyttä kuvattiin lähinnä pedagogisena tavoitteena. Yrittäjyyden pedagogiaa avattiin tutustumalla muutamiin kasvatustieteellisiin näkemyksiin, yrittäjyyskäsitteen ja - kasvatuksen historiaan sekä kasvatustieteen tohtori Liisa Remeksen työpajakokeiluun. Kehittämishankkeessa kartoitettiin myös yrittäjyyskasvatuksen opetussuunnitelmaperusteisia tavoitteita ja niiden toteutusta eri kouluasteilla. Kehittämishankkeessa keskityttiin lähinnä peruskouluikäisten lasten oppimiseen ja yrittäjyyskasvatuksellisiin tavoitteisiin, sillä hankkeen päätavoitteena oli suunnitella ja toimeenpanna uudenlainen yrittäjyyskasvatuksellinen oppimisympäristö Jyväskylään Survo- Korpelan tilalle tärkeimpänä asiakassegmenttinään peruskoululaisten ikäryhmä. Kuokkalan alakoulujen oppilaiden keskuudessa tehtiin kiinnostus- ja harrastekysely, jonka tuloksia hyödynnettiin suunnitteilla olevan Tekemällä Oppimisen Keskuksen ( lyhennettynä TOK) liikeidean luomisessa. Työssä kuvailtiin TOK:n liikeidea ja toimintamalli, yhteistyöverkosto sekä perusteet rahoituksen myöntämiselle. Työn pohjalta haettiin rahoitusta opetusministeriöstä sekä Jyväskylän kaupungilta, jotka sittemmin myönsivät rahoitusta TOK:n toiminnan käynnistämiseen vuoden 2006 toukokuusta. TOK-toiminta lähti suunnitellusti käyntiin ja jatkorahoitusta haetaan vuosittain toiminnan ylläpitoon ja laajentamiseen. The Society of `4H' gave the initial impulse and support for this developmental project and piloting survey in summer 2004. The aim of the project was to have an overview about basic entrepreneurship education in Finland at the moment, and build up a concrete learning model and proposal for new type of learning circumstances. Entrepreneurship as a pedagogical goal of basic education was focused by some educational principles, historical development, theoretical concepting of entrepreneurship, and by the piloting workshop reportof Ed.D. Liisa Remes The survey part of the project consisted of curriculum based learning targets and their realising in different class level of 7-16 year old basic school pupils. The developmental part focused on creating a model for learning-by-doing -type learning space for this age cohortpupils, and build up `real business' -like circumstances for studying, and then test it in practice in the Survo-Korpela farm in Jyväskylä city. As the results the business plan for `The Centre of Learning-by-doing' (abbr. TOK) was created according the interviewing the pupils by their hobbies and interests. The project report consists of the business idea of TOK, the working model of TOK, description of the network of TOK's partners, and the basic structure of needed financial support for TOK. A part of the testing and piloting the project was to apply for the financial support from the Finnish Ministry of Education and Jyväskylä City Council. After having the funding the project wenton by concrete testing the plans for TOK in the may 2006. Further funding is already asked for to carry the project out annually.