Äitiys kahden kulttuurin välissä
Barton, Mirva (2007)
Barton, Mirva
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-517
Tiivistelmä
Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää miten äidit kokevat kahden kulttuurin äitiyden suomalaisessa yhteiskunnassa ja liittyykö kahden kulttuurin äitiyteen erityishaasteita. Tavoitteena oli myös selvittää onko äideillä erityisen tuen tarvetta. Työni teoriaosassa yhdistyy äitiyden teoria monikulttuurisuuden ilmiöihin, kuten etnisyyteen, syrjintään ja rasismiin. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella käyttäen menetelmänä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimukseen osallistui kolme afrikkalais-suomalaisen lapsen äitiä. Haastattelut toteutettiin helmikuussa 2007. Kahden kulttuurin äitiyteen suhtaudutaan tutkimukseni mukaan pääasiallisesti hyvin suomalaisessa yhteiskunnassa. Äidit mainitsivat, etteivät ole kokeneet asiatonta käytöstä julkisissa palveluissa. Äitien mukaan sosiaali-ja terveysalan sekä opetusalan ammattilaisten tieto lapsen etnisyyteenliittyvissä asioissa ei ole ajan tasalla. Äidit olivat kokeneet syrjintää miehensä etnisyyden takia kanssaihmisten taholta. Etnisen taustan omaavaan lapseen kanssaihmiset suhtautuivat äitien mukaan ihastellen eivätkä äidit olleet kokeneet syrjintää lapsen etnisyyden perusteella. Äidit kokivat, että kahden kulttuurin äitiyteen liittyy useita erityishaasteita. Äidit mainitsivat, että päävastuu lapsen kasvattamisesta kaksikulttuuriseksi jää äideille myös afrikkalaisuuden suhteen. Kaksikielisyys, molempien kulttuurien arvostus, isän tukeminen afrikkalaisuuden välittämisessä lapselle ja lapsen fyysiseen terveyteen liittyvät asiat koettiin erityishaasteiksi. Haastatteluissa kävi ilmi, että äidit eivät koe tarvetta yhteiskunnan järjestämälle erityistuelle. Paras tuki äitiyden erityishaasteissa oli äitien mielestä vertaistuki. Äidit kokivat myös Jyväskylän afrikkalaisen yhteisön tärkeäksi tukijaksi sekä lapsen että oman elämänsä kannalta. The aim of my thesis was to research multicultural motherhood in Finnish society and find out if mothers face any special challenges. I also wanted to find out if multicultural mothers feltthe need for any special support. The theory of my thesis combines motherhood with the phenomenon of multiculturalism such as ethnicity, discrimination and racism. I used qualitative method in my research. I interviewed three mothers who have a biological African-Finnish child. The interviews were made during February in 2007. The multicultural motherhood is mainly seen as a positive phenomenon in a Finnish society. According to my study the mothers have not been mistreated by any Finnish officials but thoughtthat it is problematic that professionals in social- and healthcare, day care or schools do not have enoughspecial knowledge concerning ethnic children. In the interviews the mothers told that people have discriminated them because of the ethnic background of their African men. The mothers have never been discriminated because of the ethnic background of their children. The mothers felt that there are several special challenges in multicultural motherhood. They felt that it is mainly their responsibility to educate the children on both cultures. Bilingualism, the appreciation of both cultures, supporting the father to educate the children about African culture and specialneeds concerning ethnic children's physical health were seen as special challenges. In the interviews the mothers pointed out that they do not feel that there is any special support needed from the society. According to the mothers the best support in multicultural motherhood is peer support. The mothers also felt that the African community of Jyväskylä is a very important support for both their children and themselves.