Sanataide oman opettajuuteni rikastajana
Veijalainen, Suvi (2007)
Veijalainen, Suvi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-506
Tiivistelmä
Sanataiteen opetus on Suomessa uutta. Sanataide on taiteellista ja kielellistä ilmaisua, jonka opetuksessa kehitetään ja rohkaistaan luovuutta ja omaperäisyyttä. Kehitän opetukseeni sellaisia menetelmiä, joilla voisin innostaa opiskelijoita löytämään oman tapansa oppia ja ilmaista itseään sekä menetelmiä, joissa opiskelijat oppivat aktiivisesti yhdessä. Sovellan sanataiteen mahdollisuuksia ja uusia menetelmiä opetuksessani. Perinteinen kirjoittaminen perustuu siihen, että opiskelijat työskentelevät enimmäkseen yksin. Kuitenkin jatkuva yhteistyö parantaa oppilaan suoritusta. Haasteenani onluoda opiskelijoistani kirjoittajien yhteisö. Opetuksessani kirjallisuus ja kirjoittamisen opetus liittyvät olennaisesti toisiinsa. Ohjaan opiskelijoitani sanojen taiteeseen; tekstejä analysoiden tai niitä itse kirjoittaen. Oma kokemus kirjoittamisesta auttaa katsomaan kaunokirjallisuuttakin uudesta näkökulmasta. Sovellan sanataiteen menetelmiä käytännössä luovan kirjoittamisen ja kirjallisuuden valinnaiskursseilla sekä integroituna perusopetukseen. Keskeisinä tuloksina kehittämishankkeessani oppilaat löysivät kannustavan ja rennon ilmapiirin vallitessa kykynsä kirjoittaa, itsekin yllättyen taidoistaan. He oppivat analysoimaan omaa tapaansa kirjoittaa. Opiskelijat olivat iloisia kun he saivat käyttää mielikuvitustaan ja kirjoittaa pidäkkeettömästi, tunteitaan ilmaisten. Jokainensai tuntea niin tärkeän onnistumisen tunteen. Kehittämishankkeeni aikana tulin entistä vakuuttuneemmaksi siitä, miten tärkeääsanataidekasvatus on. Löysin uusia tapoja integroida se opetukseen. Huomasin sen elävöittävän opetusta ja tuovan siihen lisäarvoa. Ymmärsin, että sanataide ja luova kirjoittaminen ovat oleellinen osa omaa opettajuuttani. The art of writing means artistic and linguistic expression. Teaching it developes and encourages creativeness and individuality. Teaching of the art of writing is new in Finland. In my teaching I will develope methods by which I could inspire my students to find their own ways to learn and express themselves in writing. They also learn actively together. I apply the possibilities and methods of the art of writing in my teaching. The traditional way of writing is based on students writing alone. Anyhow continuing co-operation improves their performances. My challenge is to create a community of writers of my students. In my teaching literature and learning to write are essentially connected. I guide my students to the art of writing: analyzing texts or writing them by themselves. One's own experience of writing helps examine (the) literature from a new point of view. I apply the methods of the art of writing on the courses of creative writing and also integrated in basic studies. The crucial results of the present study were that in an inspiring and casual atmosphere the students found their capabilities to write and got even surprised of their skills. They learned to analyze their ownway of writing. They were happy when they were able to use their imagination and write freely, expressing their feelings.Everyone was able to get that important feeling of success. During my development project I became more and more convinced of the importance of the art of writing. I noticed new ways to integrate it in teaching and also how it enriches it. I realized how the artof writing and creative writing are an essential part of my own teachership.