Kyselytutkimus JAMKin opiskelijoiden arjenhallinnasta : sisältäätulosten perusteella laaditun Arjenhallinnan ryhmäsuunnitelman
Nuutinen, Outi; Savinen, Anne (2007)
Nuutinen, Outi
Savinen, Anne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-494
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kokemuksia arjenhallinnasta. Tutkimuksen tuloksia oli tarkoitus hyödyntää Hyvinvointipalvelutoiminnan oppimiskeskus Fysipisteelle laadittavassa opiskelijoille suunnattavassa Arjenhallinnan tukemiseen tarkoitetussa ryhmäsuunnitelmassa. Kysely tehtiin www-kyselynä Jyväskylän ammattikorkeakoulun 2005 nuorten tutkintoon johtavan koulutuksen aloittaneille opiskelijoille. Kysely oli avoinna 3.11.-12.11.2006. Vastauksissa kartoitettiin opiskelijoiden taustatietoja, asumismuotoa, työssäkäyntiä, elämäntilannetta ja mielipidettä osallistua Arjenhallinnan ryhmään. Tutkimustulosten mukaan Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijoilla oli voimavaroina arjen jaksamiseen mm. liikunta ja ystävät. Tulokset kertoivat myös opiskelijoiden vaikeiksi kokemista asioista, kuten vapaa-ajan vähyydestä, arjen sujuvuuden suunnittelun vaikeudesta, vuorokausirytmin muuttumisesta opiskeluaikana javäsymisen tunteesta. Yli puolet vastaajista toivoi muutosta ajankäyttöönsä. Vastaajista 25 % oli kiinnostunut osallistumaan Arjenhallinnan ryhmän. Tutkimustulosten perusteella ryhmäsuunnitelmassa käsiteltäviksi asioiksi muodostuivat mm. ajankäyttö, asioiden organisoiminen, vuorovaikutus, vahvuudet ja voimavarat. Tärkeiksi käsiteltäviksi asioiksi listattiin myös roolit, tunteet ja opiskelijan käsitys itsestä. Ryhmäsuunnitelma laadittiin toteutettavaksi moniammatillisesti, 10 kerran suljettuna ryhmänä 4-6 ryhmäläiselle. Toimintaterapeuttiopiskelija olisi toinen ohjaajista. Ohjaajat pysyisivät samoina koko ryhmän ajan The purpose of the research was to find out students' experiences of their control of weekday. The research was carried out to Fysipiste and its aim was to benefit results in the control of weekday group plan which was directed to students. The inquiry was done via internet to the beginner students of year 2005 in the Jyväskylä University of Applied Sciences. The period of inquiry was 3.11.-12.11.2006. The purpose of inquiry was to find out students' backgrounds, habitation, work life, way of life, and their opinion to participate to the group of the control weekday. The students mentioned exercise and friends as their resources of handling weekday according to the results of research. The students told things they experienced difficult like lack of free time, planning difficulties of controlling the weekday, changes in rhythm of day during study period, and fatigue. The half of answerers hoped change to their time usage. 25 percent of answerers interested to participate to the group of the control of weekday. According to the results of the research considered issues in group plan was the usage of time, organizing, interaction, strengths and resources. Other important issues were roles, feelings and students' own opinion of self. The group model was planned to realize ten times multiprofessionally to the closed group of 4-6 participants. The student of occupational therapy is other mentor. The mentors remain same during the whole process