Omaohjaajamenetelmä Vaajakosken SOS-nuorisokodissa
Rinkineva, Laura (2007)
Rinkineva, Laura
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-489
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee omaohjaajamenetelmää ja sen kehittämistä Vaajakosken SOS-nuorisokodissa. Tavoitteena on selvittää sekä nuorten että työntekijöiden näkökulmasta miten omaohjaajuus määritellään, mikä on omaohjaajan rooli kasvattajana, mitä omaohjaaja merkitsee nuorelle ja miten omaohjaajamenetelmää voitaisiin kehittää SOS-nuorisokodilla. Tutkimukseni on laadullinen ja menetelmänä käytin teemahaastattelua. Haastattelin kolmea SOS-nuoriskodilla kirjoilla olevaa nuorta ja kolmea työntekijää. Haastatteluissa nousi esiin omaohjaajasuhteen tärkeys. Keskeistä omaohjaajasuhteessa on pitkäjänteisyys ja luottamus. Nuorelle on tärkeää, että hänellä on luotettava aikuinen, joka kuuntelee, ymmärtää ja auttaa häntä. Kuten haastatteluissakin nousi esiin, omaohjaajan työtä tehdään omalla persoonalla, joten jokainen suhde on varmasti erilainen. Näiden yksittäisten kokemusten kautta voi nähdä nousevan esiin sellaisia asioita, joiden uskoisin näkyvän myös jos tutkimuksen kohdejoukkoa laajennettaisiin. Kehitettävää omaohjaajamenetelmässä on nuorten näkökulmasta yhteisen ajan lisääminen omaohjaajaan kanssa ja asioiden hoitaminen silloinkin, kun omaohjaaja ei ole töissä. Työntekijöiden haastatteluissa esiin nousi palautteen antamisen haastavuus työyhteisössä. Toivon opinnäytetyöni toimivan keskustelun herättäjänä SOS-nuorisokodissa. My Bachelor`s thesis is concerned withthe personal leader system in SOS youth house of Vaajakoski. My goal is to survey how do adolescents and employees define a personal leader, what is the role of personal leader, what does personal leader meen to adolescent and how this personal leader system could be developed in the SOS youth house of Vaajakoski. My research is qualitative and the data was collected by interviewing three adolescents and three employees from SOS youth house. Interviews were based on certain themes. Based on the interviews it seems that personal leader system is concidered important. Trust seems to be very important thing in a relationship between an adolescent and an his personal leader. It should be a long-term relationship. It is important for these adolescents to have an adult who they can trust and who understands them and helps when needed. Every relationship is different since every employee and adolescent is different. With these individual experiences I think you can see something that would come up also if the group of people was larger. Adolescents hope that they could have more time with their personal leader. It is also important to them that things go on even if their personal leader is notpresent. Employees could use more feedback. I hope that my thesis will stir conversation in SOS youth house.