Kansankynttilästä nykypäivän arvojohtamiseen ja opettajuuteen
Eloranta, Päivi; Muikku, Harri (2007)
Eloranta, Päivi
Muikku, Harri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-473
Tiivistelmä
Kehittämishankkeemme tarkoituksena oli selvittää johtajan ja opettajan toimenkuvan ja aseman muutosta vuosikymmenien saatossa. Esimiehinä toimiessamme huomasimme miten ns. pehmeitten taitojen käyttö on korostunut johtamisessa. Opettajakoulutuksemmeaikana huomasimme että samat taidot ovat tärkeitä myös opettajan työssä. Halusimme osoittaa hankkeessamme että samat pehmeät arvot soveltuvat molemmilla osa-alueilla. Kehityshankkeemme koostuu kolmesta osasta. Ensimmäisessä osassa käymme läpi opettajuutta ja johtajuutta ennen ja nyt. Tässä osiossa perehdymme opettajuuteen ja johtajuuteen liittyviin arvoihin ja niiden muutosiin. Toinen osio koostuu taidoista joilla tämän päivän opettaja/ esimies ohjaa oppilaitaan/ alaisiaan. Nämä ns. pehmeät arvot koostuvat usein sanattomista usein tunteisiin, ulkoiseen olemukseen ja viestintään liittyvistä osa-alueista. Kolmannessa osiossa käymme läpi ihmiskäsitystä ja omia opetusharjoittelukokemuksiamme. Pyrimme selvittämään kuinka koimme tällaisten pehmeiden arvojen käytön omassa työssämme ja opetusharjoitteluissamme. The purpose of the development projectwas to ascertain executive and teacher work description, duties and conditions over several decades. While working with our supervisor it came to our awarenessthat so-called soft-skills are emphasized in leadership. During our teacher trainig period we became aware that same skills are important also in teachers work. The purpose of project was to show that these same soft- skills values were appropriately adapted in both areas. The development project consists of three parts. The first section reviewes teaching and leadership during the past and present. Values assosiated to teaching and leadership and their changes are examined.The second section consists of skills from which current day teachers / supervisors guide students / workers. These soft- skills consist of related nonverbal, emotive, extrovert and communicative areas. The third section reviews personal comrehension and our own teacher training experiences. The purpose is to gain an undertanding on howe techniques of soft-skills use our own work and teacher training were experienced.