Ammatillinen opettajuus - oman pedagogisen ajattelun rakennusaineita
Jaakkola, Kaarina (2007)
Jaakkola, Kaarina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-467
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-467
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli luoda pohja oman opettajuuden rakentamiseksi. Ammatillinen opettajuus vaatii samanaikaisesti sekä ammatillista että kasvatuksellista asiantuntijuutta. Tarkastelun kohteina olivat ne asiat, jotka kuuluvat yleiseen pedagogiseen ajatteluun. Opettaja tarvitsee oman työnsä arvioimiseen kasvatustieteellisen tiedon teoreettista hallintaa. Tarkastelu oli teoreettinen ja lähdeaineistona oli ajankohtainen suomalainen kasvatustieteellinen kirjallisuus. Tarkastelu lähti liikkeelle pedagogisesta ajattelusta ja opetus käsitteen määritelmästä. Konstruktivistisen ja behavioristien oppimiskäsityksen vaikutusta opetukseen tarkasteltiin erikseen. Erilaisia oppimisen teorioiden soveltaminen käytäntöön on hankalaa. Realistinen pedagogiikka ja ratkaisukeskeinen pedagogiikka tarjoavat vaihtoehtoisen näkökulman opetuksen tarkasteluun. Erilaiset opetusmallit voidaan jaotella sen mukaan ovatko ne tyypillisesti konstruktivistisia vai realistisia. Käytännössä opetettava aines ja oppijan valmiudet vaikuttavat opetusmallin valintaan. Opettajan ammattitaito näkyy siinä, että hän osaa valita tilanteen mukaan sopivimmat opetusmenetelmät. Siksi on tärkeää, että opettajalla on tietoa erilaisista menetelmistä. Uusia haasteita ammatilliseen opettajuuteen on tuonut myös oppimisympäristöjenmuutokset, tietotekniikan kehitys ja lisääntyvä kansainvälistyminen. The purpose of this thesis is to create a basis for one's own teaching. Vocational teaching requires both professional and pedagogic expertise. In this thesis I will study issues that belong to common pedagogic thinking. In order to be able to evaluate his/her own work, a teacher needs theoretical pedagogic knowledge. The approach is theoretical and as source I have used temporary Finnish pedagogic literature. As a starting point I have used pedagogic thinkingand trying to define the term "teaching". I have also discussed how constructivistic and behavioural learning models affect teaching. Although, applying different theories of learning in real life is quite difficult. Realistic pedagogic and problem-based pedagogic offer an alternative point of view in teaching. Different teaching methods can be classified typically into constructivisticand into realistic ones. In practice both the subject being taught and the learner's abilities are major factors when choosing the teaching method. It is an essential part of a teacher's professional skill to choose the right teaching methods in different cases. Therefore, it is important for the teachers to be acquainted with many methods. Changes in learning environments, developments in IT andthe more internationalised world make professional teachers face many new challenges.