Aikuiskoulutuksen organisoituminen Pirkanmaan koulutuskonserni-kuntayhtymässä - kohti 2010-luvun aikuisopettajuutta
Tamminen, Marko (2007)
Tamminen, Marko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-452
Tiivistelmä
Kehittämishankkeeni aiheena oli aikuiskoulutuksen uudelleen organisoiminen Pirkanmaalla ja siihen liittyvät organisatoriset, taloudelliset, hallinnolliset ja pedagogiset seikat. Mikä on aikuiskoulutuksen arvostus uudessa, 1.1.2007 toimintansa aloittavassa Pirkanmaan koulutuskonserni-kuntayhtymässä? Muodostuuko konsernin sisälle aikuiskoulutuskeskuksen tyyppinen tulosvastuullinen organisaatio vai organisoituuko aikuiskoulutus nuorten koulutuksen tulosalueen sisälle? Miten määritellään/ jaotellaan aikuiskoulutus ja toisen asteen koulutus hallinnollisesti ja taloudellisesti kuntayhtymätasolla? Pedagogisiin seikkoihin liittyen yhtenä lähtökohtanani oli pohtia, miettiä ja tutkia, mitkä seikat muodostavat hyvän aikuisopettajan/ aikuisopettajuuden kriteerit. Kehittämishankkeessani kartoitin ja analysoin niitä faktoja, joita on tullut esille koko tulevan koulutuskonsernin aikuiskoulutuksen tulosaluetta silmälläpitäen. Täten nykytilan kartoitustyöhön liittyivät mm. seuraavat aihealueet: * koulutusalat ja niihin liittyvät perustutkinnot (näyttötutkintoperusteiset), ammattitutkinnot ja erikoisammattitutkinnot; tutkintotavoitteinen koulutus. Lisäksi kartoitin ei-tutkintotavoitteista koulutusta, mm. maahanmuuttajien koulutusta, valmentavaa ja kuntouttavaakoulutusta, sekä henkilöstö- ja hankekoulutusta. * näyttöjen järjestämissopimukset ja opetussuunnitelmat. * opiskelijatyövuodet jaoteltuina rahoituslähteittäineli työvoimapoliittinen koulutus, maksullinen palvelutoiminta, oppisopimuskoulutus, ja omaehtoinen ammatillinen lisäkoulutus. * aikuiskoulutuksen henkilöstö; pedagoginen pätevyys, NTM-tutkinnot, opinto-ohjaajat, erityisopettajat, osa-aikaiset opettajat, tilapäiset tuntiopettajat ja muu henkilöstö. * aikuiskoulutusstrategia, pedagoginen strategia, henkilökohtaistamisen strategia, näyttötutkintostrategia, näyttötutkintoihin valmistavien koulutuksien opetussuunnitelmat, sekä tieto- ja viestintätekniikan strategia. Yhden pedagogisen painopisteen, jota halusin kuljettaa koko tämän organisatorisen, hallinnollisen ja taloudellisen valmisteluprosessin, sekä kehittämishanketyöni ajan, oli aikuisopettaminen ja aikuisopettajuus, sekä niihin liittyvien käsitteistöjen tarkentaminen, arvottaminen ja ymmärtäminen. Kehittämishankkeessani pohdin ja selvitin hyvän aikuisopettajan ja aikuisopettajuuden kriteereitä, joita PIRKOSSA voitaisiin alkaa käyttämään 1.1.2007 alkaen. Pohdin asiaa pitkälti Olli Luukkaisen esille tuoman laaja-alaisen opettajuuskäsitteen kautta. Päädyin pohdinnassani mielipiteeseen, että hyvän aikuisopettajan perustehtävä on tuottaa hyvää opetusta. Perustehtävän eli opettamisen lisäksi opettajan työtehtäviin kuuluvat mielestäni myös muut opetukseen rinnastettavat seikat eli näyttöjen vastaanotto ja työssäoppimisen ohjaus. Opetustyön, työssäoppimisen ja näyttöjen vastaanoton lisäksi keskeisinä opettajan tehtävinä näen hänen oman opetusalansa kehittämisen ja sidosryhmäyhteistyön. Tärkeimpinä pedagogisina perusvalmiuksina koin, että opettaja on opetettavan alansa ehdoton asiantuntija ja kehittäjä, kansainvälisesti suuntautunut, hän on tietotekniikkaosaaja ja hänellä on valmiudet myös opiskelijoiden henkilökohtaiseen ohjaukseen. Oman kokemukseni perusteella hyvät aikuisopettajat ovat "kultaakin kalliimpia" omille oppilaitoksilleen. Pohtiessani sitä, että millainen aikuisopettajaitse haluaisin olla jatkossa sekä millaista aikuisopettajuutta haluaisin olla tukemassa, niin kriteerit olen määritellyt yllä. Mielestäni hyvä opettajuus muodostuu hyvästä teoreettisesta tiedosta pedagogiikassa ja useamman vuoden opettajantyökokemuksesta useiden erilaisten opetusryhmien parissa. Lisäksi arvostan opettajuudessa myös sitä, että opettaja on tietoinen ja kiinnostunut edes jollain tavalla niistä reunaehdoista, joita mm. omistajakunnat, maakunnat, seutukunnat, opetusministeriö, neuvottelukunnat ja muut sidosryhmät asettavat koulutuksenjärjestäjille ja sitä kautta opettajille. Five different vocational colleges will join together in the Pirkanmaa region on January 1, 2007. The new college will have two departments: one for the young students and one for the adults. The new college will have altogether 3 600 students; of those 3 000 are young persons and about 600 are adult students. The object of my thesis was to make a SWOT analysis of adult education as a whole. In my thesis I concentrated on the following matters: * the number of vocational qualifications, further vocational qualifications and specialist vocational qualifications in the new adult education department * the number of licenses to organize competence tests* different fields of study; also the geographical differences were considered * different sources of income; courses for the unemployed persons, apprenticeship courses, courses for the company personnel * teachers' qualifications, number of adult education teachers, specialist teachers and part time teachers * different kinds of strategies; for example, pedagogical, educational and ICT matters were considered. I my thesis I also concentrated and analyzed the changing role of a teacher. In adult education, the teacher does not only teach, but his/ her work consists of many other tasks, too. Teachers will face new challenges at their work in the near future. The work consists of, besides teaching, guidance to the students and evaluation work according to the rules set by the system of competence-based qualifications. In my thesis I also discovered the new concept of adult teaching represented by PhD Mr Olli Luukkainen, who claims that in the nearfuture teachers will be either specialist teachers in a very narrow field of anexpertise, or then they will be very versatile, multi-skilled professional consultants. In my conclusion I stated that according to my opinion, a good teacher should have the following characteristics: * he/ she should have the latest knowledge of the field he/ she is teaching * he/ she is interested in developing his/ her own work * he/ she is internationally oriented * he/ she is ICT oriented *he/ she is interested in personal guidance of his/ her students * he/ she is willing to do close co-operation with companies in many different ways * he/ she should be interested, at least to some extent, in the framework set by the interests of owner cities, regions, Ministry of Education, and not forgetting other interest groups.