Uupumuksen uhka - näkökulmia ammatillisen opettajan työssäjaksamiseen
Jaamalainen-Lönn, Sirkka; Kinnunen, Sanna (2007)
Jaamalainen-Lönn, Sirkka
Kinnunen, Sanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-451
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-451
Tiivistelmä
Työelämä on muuttunut merkittävästi viime vuosikymmeninä ja varsinkin opettajilla työelämän muutokset ovat olleet erittäin laajoja viimeisen vuosikymmenen aikana. Muutokset työelämässä ovat vaikuttaneet myös opettajien työssäjaksamiseen. Selviä työuupumiseen johtavia tekijöitä ovat muun muassa määräaikaiset työsuhteet, kansainvälistymisen kasvavat haasteet, jatkuva kehittäminen, lisääntyneet oppimisvaatimukset, työmäärän kasvu, jokaon johtanut alati lisääntyvään kiireeseen, henkilöstöresurssien supistaminen, joka taas on lisännyt työntekijöiden välistä kilpailua työpaikoilla, sekä työpaikan sisäiset ristiriidat. Henkinen väkivalta on myös huolestuttavasti lisääntynyttyöpaikoilla. Kehittämishanketyömme tavoitteena oli saada yksien kansien sisäänsopivan kokoinen tietopaketti opettajan työssäjaksamiseen vaikuttavista tekijöistä, opettajan työuupumisesta ja niistä keinoista, kuinka työuupumista voidaan ehkäistä tai vähentää työpaikoilla. Kehittämishanketyössämme olemme ensin kertoneet hieman ammatillisen opettajan koulutuksesta, työstä ja työn vaatimuksista. Yhtenä tärkeimmistä asioista työssämme oli kuitenkin selvittää, että mitkä ovat opettajan työssäjaksamiseen ja työkykyyn vaikuttavat tekijät ja mitä opettajan työuupumus oikein pitää sisällään. Tarkastelimme muutamia opettajan työssäjaksamisesta tehtyjä tutkimuksia ja etsimme niistä vastauksia siihen, mikä uuvuttaa opettajan. Lopuksi olemme esittäneet laajasti erilaisia toimia pyrkiä ehkäisemään ja vähentämään ammatillisen opettajan työssäuupumista. Olemme tarkastelleet ko. asiaa yksilöllisten-, työyhteisöllisten- ja toimintaympäristöllisten tekijöiden kautta. Pohdinnassa olemme miettineet omia kokemuksiamme, havaintojamme ja mietteitämme, jotka nousivat esiin työtä tehdessämme sekä pohdimme myös aiheesta tehtyjen tutkimusten tuloksia ja johtopäätöksiä Working life has changed remarkable in last decades and actually teachers working life changes have been quite expansive in past decade. Changes at working life have also aneffect on teachers managing at work. It is obvious that some of factors which leads to teachers workdistress are: periodic employments, challenging internationalism, continuous development, learning demands, increased amount of work; whichmakes teachers work under immense stress, personel decrease; which increase competition between teachers and workplaces inner conflicts. Emotional violence have also increased anxiously at work. The goal on our development project report was to get convenient information paggage about factors which impact teachers managing at work, workdistress and also find some methods how people can prevent ordecrease workdistress at work. First in our development project report we have told vocational teachers education, work and work demands. One of the main points in our report was to clear up what are the factors which impact teachers managing at work and ability to work and what the workdistress actually is. We observed few researchs made of teachers managing at work and tried to find some answers of what does make teachers exhausted. Finally we have diversified present about different ways to try to prevent and decrease vocational teachers workdistress. We have observed the thing in question in individually, working environmentally and in view of workcommunity. In consideration we have thought our own experiences, senses and ideas, which spring up during making this development project raport and we also considerate researches results.