Opinnäytetyön ohjaus monikulttuurisessa oppimisympäristössä
Neuvonen, Heidi (2007)
Neuvonen, Heidi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-450
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli kehittää opinnäytetyöprosessia Jyväskylän ammattikorkeakoulun kansainvälisessä International Business -koulutusohjelmassa. Kansainvälisyys merkitsee käytännössä monikulttuurisuutta. Oppilaat edustavat jopa 20 eri kansallisuutta ja opetuskieli on englanti. Kehityshankkeeni näkökulma on rajattu monikulttuurisuuteen, joka on yllättävän vähän huomioitu näkökulma kirjallisuudessa. Tavoitteena oli selvittää kolmea eri osa-aluetta opinnäytetyön ohjaamisen kehittämisessä seuraavasti: 1) Miten monikulttuurisuus vaikuttaa opinnäytetyön ohjaamiseen? 2) Miten ohjaajan työtä voidaan tukea monikulttuurisessa ohjaustilanteessa? 3) Miten monikulttuurisuus voidaan hyödyntää voimavarana opinnäytetöissä? Kehittämishankkeen toteuttamisen menetelminä käytin havaintoja, haastatteluja, kirjallisten lähdeaineistojen keräämistä, osallistumista erilaisiin ohjaustilanteisiin ja muuta osallistumista joko tutkimusopinto- tai opinnäytetyön ohjaamiseen liittyviin tilaisuuksiin (esimerkiksi koulutustilaisuuksiin). Osallistuminen oli tiivistä ja käytännönläheistä, teen työtä opinnäyteohjauksen parissa lähes päivittäin. Opinnäytetyö ja sen kehittäminen on prosessi, ja siksi hankkeen tuloksetkaan eivät ole mielestäni mikään stabiili, muuttumaton olotila tai tuotos. Tulokset on kuvattu kuviona, jossa on monta ulottuvuutta ja nuolet viestivät siitä, että asioita viedään eteenpäin, kehitetään ja parannetaan jatkossakin. Hahmotin tulokset neljään eri ulottuvuuteen; välittömiin ja välillisiin sekä tuloksiin jotka hyödyntävät lähinnä omaa koulutusohjelmaa (IB) jatuloksiin, jotka hyödyntävät laajemmin omaa koulutusorganisaatiota, Jyväskylän ammattikorkeakoulua. The purpose of this development project was to develop the bachelor's thesis process in Jyväskylä University of Applied Sciences / International Business degree programme. In practice internationality relates to multiculturalism. In International Business Programme the students represent more than 20 nationalities and cultures. Teaching is carried outin English. The approach of this report is limited to multiculturalism in the thesis process, which is surprisingly seldom discussed viewpoint in the literature. The objective of the work was to find out answers from three different viewpoints: 1) How the multiculturalism interacts during the thesis process? 2) How can tutoring be supported during the multicultural thesis process? 3) How can multiculturalism be exploited in the thesis process? The development project was carried out by observing, interviewing colleagues, searching data from literature and participating. The participating was intensive and practical, I worked among the thesis process almost every day. Developing bachelor's thesis is a process and therefore I consider the results also to be mobile. The results are describedin a concise form in a figure. The figure has four dimensions and the arrows symbolize the movement. The propositions move forward, they will be developed and improved in the future. The four dimensions of the results are indirect and direct results and results that benefit the IB programme and the Jyväskylä University of Applied Sciences.