Merkonomiopiskelijoiden ammattikuva ja sen muodostuminen
Liukkonen, Vesa (2006)
Liukkonen, Vesa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-446
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli selvittää merkonomiopiskelijoiden ammattikuvaa ja ammatti-identiteettiä sekä niihin vaikuttavia tekijöitä. Hankkeessa selvitettiin myös kehittämisideoita ammattikuvan kehittämiseksi. Kehittämishankkeen pohjana olivat opiskelijoiden haastattelut ammattikuvasta ja ammatti-identiteetistä. Hankkeen tukena on ollut myös Opetushallituksen rahoittama Työssäoppimisen ja kansalaisvaikuttamisen hanke, jonka puitteissa tehtiin kysely opiskelijoiden työelämäosaamisesta. Tutkimus tehtiin laadullisesti eli tekemällä kysely ja haastattelemalla valmistumisvaiheessa olevia merkonomi- ja datanomiopiskelijoita. Lisäksi selvitettiin tämän alan opetussuunnitelmissa olevat kuvaukset ammattialasta. Ammattikuvan ja -identiteetin luomista koskeva teoria pyrittiin selvittämään mahdollisimman kattavasti. Mikä on identiteetti ja mitä tarkoittaa ammattikuva, ammatillinen - tai ammatti- identiteetti? Opiskelijoilla on selkeä kuva omasta ammatistaan. He tietävät hyvin ne työt ja tehtävät, joihin voivat mennä töihin, he osaavat kuvata omaa ammattitaitoaan ja he ymmärtävät hyvin työelämään liittyviä asioita. Taloushallinnon koulutusohjelmasta valmistuvien merkonomiopiskelijoiden ammattikuvassa on tosin ristiriita koulutuksen tavoitteiden ja työelämän osaamisvaatimusten välillä. Ammattikuvan kehittämisessä tarvitaan yhteistyötä koulun ja työelämän välillä sekä opetussuunnitelmien osittaista uudelleenmiettimistä. The goal of the development project was tostudy the professional image of the students of vocational qualification in Business and Administration. The students from the study programme in Customer Services and Marketing and from the study programme in Business Administration were the participants. Also the ideas to develop the image were studied. The basis for the study were the interviews of the students. The curriculums of the qualifications and their aims to were assessed from the students` point of view. The theory of the personal identity and personal image gives theoretical background forthe study. What exactly means identity, image and professionalism? The project of the Finnish National Board of Education to develop work placement arrangements also gave some basic information to assess the image and identity of the students. The students have a clear view of the jobs and tasks that they can have in the working life. They can easily describe their skills and professionalism in the workplaces. They also know the fundamentals of the work life very well. Only the students of the study programme in Business Administration had some problemsin their image and identity- they felt that their professional competence was not enough for the working life. To further develop the image and identity of thestudents, co-operation with the school and working life is needed. Also some development in the curriculums would be good for the professional image.