Ammatillisen osaamisen arviointi hierojan ammattitutkinnossa
Rouhiainen, Timo (2006)
Rouhiainen, Timo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-430
Tiivistelmä
Tämän kehityshankkeen tarkoituksena on tarkastella näyttötutkintojen tarkoitusta ja tavoitteita ja, sitä kuinka tutkinnonperusteissa vaadittu ammatillinen osaaminen voidaan näyttää hierojan ammattitutkinnossa. Näyttötutkintojärjestelmä perustuu vuonna 1994 säädettyyn ammattitutkintolakiin ja ne ovat ammattitaidon hankkimistavasta riippumattomia. Aikuisten näyttötukinnoissa keskeisin käsite on ammattiaito jonka perustana on osaaminen joka katsotaan sopivan ammattialalle. Ammattitaidon määrittelyyn käytetään kunkin alan ammattitutkintojen perusteita. Näyttötukintojen perusteissa on määritelty millaistataitoa henkilöltä edellytetään. Näytöissä keskitytään ammatin ydintaitojen vaatimuksiin, toimintaprosessien hallintaan ja laaja-alaiseen ammattikäytäntöön. Tarkempi analyysi on kohdennettu hierojan näyttötutkinnon kolmeen ensimmäiseen osaan, joissa ammattitaidon tarkastelu on tehty kvalifikaatio asettelun avulla. The purpose of this development project is to examine the purpose of the competence-based degree system, it's goals and aims and also the fact how vocational skills can be shown in the level mentioned in the competencetest of massager. The competence-based degree system is based on the law of vocational degree from 1994. Further vocational qualification is not based on studies at school but is free from the way the qualifications have been learned. The main idea of adult vocational skills are vocational skills based on the competence that is required for the further vocational qualification on each vocational field. In the definitions of the qualifications are used the qualifications of the vocational field where the skills suitable for working in the field are mentioned. The main ideas in the competence tests are nucleous skills, working processes and accomplish working skills of the field. The more close analysis of this work is focused on the three first modules of the competence based qualificationwhere the examination of vocational skills are done by analyseing the qualifications.