Nuorisovaatemyymälän ostohenkilöiden valikoimakriteerit
Poussu, Tiia (2007)
Poussu, Tiia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-429
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia nuorisovaatemyymälöissä työskentelevien sisäänostajientuotevalikoiman suunnittelussa ja ostotilanteessa käyttämiä ostopäätöskriteereitä. Tutkimusongelma oli selvittää mihin sisäänostajien ostopäätökset perustuvat.Tutkimus toteutettiin touko- ja joulukuun 2006 välisenä aikana. Tutkimus koostui nuorisovaatemyymälän ostotoiminnan eri prosesseista, ostohenkilöiden toimintaympäristöstä ja työnvaiheista. Työssä esitellään sisäänostajien ammatissa vaadittavia ominaisuuksia ja ostajan työnkuvaa. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusotetta. Tiedonhankinta tapahtui haastatteluin. Tutkimusaineisto koottiin haastattelemalla kolmea nuorisovaatteiden sisäänostajaa. Tutkimus osoitti, että merkittävimmiksi ostopäätöskriteereiksi muodostuivat tuotteen toimitusehdot, hinta, kaupallisuus, tuotteen elinkaaren vaihe, ulkoinen markkinointi, kate ja malli. Tutkimuksen tuloksista luotiin suuntaa antava malli nuorisovaatemyymälän valikoiman suunnitteluun. Tietoa voidaan hyödyntää nuorisovaatemyymälän valikoiman suunnittelussa, kehittämisessä, ostohenkilön työhön perehdyttämisessä ja vaatetusalan ostotoimintaan liittyvissä opinnoissa. The aim of the Thesis was to study the decision making criteria of fashion range design andbuying process in the retail stores of street clothing. The study was conductedduring April - November, 2006. The study consists of the buying processes, working environment and phases of work of the buyer in a street clothing store. The study describes the characteristics of a fashion buyer's work. The study was made by using a qualitative research method. The research data was collected by interviewing three buyers of street clothing stores. The research shows that the main criteria in a buying process were product delivery reserve, price, commerciality, product life cycle, external marketing, contribution margin and style. Recommendations of how to design a fashion range were created from results of the study. This information can be used as guidance in the retail stores. The Bachelor's Thesis can be used as educational materials for planning and developing a collection of retail store range in street fashion, familiarizing the buying personnel with the range and as material for clothing studies.