Central Finland hotels' interest towards Fair Trade products
Hiljanen, Eveliina; Välimäki, Jutta (2007)
Hiljanen, Eveliina
Välimäki, Jutta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-419
Tiivistelmä
The aim of the research was to map out a possible launching of Fair Trade products in Central-Finland's hotels. The research was divided into three different parts.The first part concentrates on the hotels' current knowledge level and on the knowledge of Fair Trade, the second part on a possible launching of Fair Trade products to the hotels' breakfast tables and the last part concentrates on practicality issues affecting the launching process. The target group chosen to the research is Central Finland's twelve hotels out of which the respondents were responsible for the hotels' breakfasts. Also the wholesale's products selection and their way of acting played an essential part of the research. The research was conducted as a qualitative research. A questionnaire was sent to twelve respondents out of which seven returned it. The sample consisted of private as well as chain hotels. Two persons were also interviewed over the telephone, one representing Hotel Cumulus and the other the wholesale. The results showed that Fair Trade acts and principles were familiar to the respondents. The respondents' knowledgeof product selection though was lacking. The respondents reacted mainly in a positive way to the launching idea of Fair Trade products to the hotels. The respondents did not see any reason why Fair Trade products could not enter the breakfast tables of the hotels. According to the respondents, the most important factor when choosing a new product to the breakfast table, is the feature of the product (such as taste/quality).The second most important factor was found out to bethe availability of the product. According to the results of the research, the price does not play an important role when choosing a new product. The results showed that Fair Trade products have a good chance to enter the hotels' breakfasttables. The research proved that the general knowledge of Fair Trade operationswas good, but the area of product knowledge would need improvement. Taking intoconsideration the visibility of Fair Trade and the popularity of ethical valuestoday, it is only a matter of time when the first hotel tries Fair Trade products on its breakfast table! Reilun kaupan edistämisyhdistys ry can use the research in further utilization concerning the launching of the products. Työn tarkoituksena oli kartoittaa Reilun kaupan tuotteiden mahdollista laajentamista Keski- Suomen alueen hotelleihin. Tutkimus oli jaettu kolmeeneri asiakokonaisuuteen; hotellien tämän hetkiseen tietämystasoon ja Reilun kaupan tuotteiden tuntemukseen, tuotteiden mahdollisesta lanseerauksesta hotellien aamupalavalikoimiin sekä viimeisenä tuotteiden lanseeraukseen liittyvien tekijöiden kartoitus. Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin Keski- Suomen alueen kaksitoista hotellia, joista kyselyyn vastasivat aamupalatarjonnasta vastaavat henkilöt. Olennaisena osana tutkimusta oli myös tukkujen tarjonnan selvittäminen ja tukkujen toimintaperiaatteet. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Kysely lähetettiin kahteentoista hotelliin postitse ja vastauksia palautui seitsemän kappaletta. Otoksessa mukana oli niin ketjuun kuuluvia kuin yksittäisiä hotelleitakin. Kysymykset olivat pääosin rakenteeltaan monivalintakysymyksiä sekä mukana oli muutama avoin kysymys. Tutkimusta varten haastateltiin sähköpostitse yhden hotellin aamupalavastaavaa sekä Keski-Suomen alueen tukkujen edustajia. Tuloksista kävi ilmi, että Reilun kaupan toiminta sekä sen perusperiaatteet olivat vastaajille tuttuja. Tuotevalikoiman tuntemus oli kuitenkin vastaajilla puutteellinen. Vastaajat suhtautuivat tuotteiden lanseeraus-ehdotukseen pääosin positiivisesti. Vastaajat eivät näe mitään syytä sille, etteikö tuotteita voitaisi ottaa käyttöön hotellien aamupalavalikoimiin. Tärkein tekijä uusien tuotteiden valinnassa vastaajien mukaan oli tuotteen ominaisuudet, kuten maku/laatu. Toiseksi tärkeimpänä kriteerinä vastaajat pitivät tuotteiden saatavuutta. Tutkimuksen tulostenmukaan, tuotteen hinnalla ei ole suurta merkitystä. Tutkimuksen mukaan Reilun kaupan tuotteilla on hyvät mahdollisuudet edetä hotellien aamupalatarjontaan. Tutkimus osoitti että yleinen tietämys Reilun kaupan toiminnasta oli hyvä, mutta tuotetuntemuksen saralla olisi parannettavaa. Ottaen huomioon Reilun kaupan näkyvyyden sekä eettisten arvojen suosion nykypäivänä, on vain ajan kysymys, milloin ensimmäinen hotelli ottaa tuotteet koekäyttöön! Reilun Kaupan Edistämisyhdistys voi käyttää tutkimusta hyväkseen tulevia lanseeraustoimenpiteitä silmällä pitäen.