Tapaustutkimus kahden LIITO-ryhmään osallistuneen esikouluikäisen havaintomotorisesta kehityksestä
Haukka, Jyrki; Myllymäki, Esko (2007)
Haukka, Jyrki
Myllymäki, Esko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-409
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on tapaustutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää kahden Jyväskylän ammattikorkeakoulun Fysipisteen LIITO-ryhmässä olleen esikouluikäisen lapsen havaintomotorista kehitystä aikavälillä 21.9.2005 - 3.5.2006. Opinnäytetyössämme analysoimme lasten havaintomotorista kehitystä videoidun Havaintomotorisongelmaisten lasten testistön (2000) pohjalta. Pohjatiedoksi analyysille kokosimme tietoa esikouluikäisten lasten havaintomotorisista ongelmista. Käyttämämme testistö sisältää kuusi osiota, joilla mitataan kehon hallintaa ja hahmottamista, tasapainoa, rytmitystä, keskilinjan ylittämistä, silmäkäsikoordinaatiota sekä voiman säätelyä. Kyseinen testistö sisältää ohjeistuksen lisäksi tuloslomakkeen, jonka täytimme videoiden pohjalta. Tutkimukseen osallistuneet lapset suorittivat testin ensimmäisen kerran 21.9.2005 ja toistivat saman testin 3.5.2006. Molemmat testikerrat videoitiin. Saatujen tulosten pohjalta voidaan todeta, ettei kyseisellä aikavälillä ollut tapahtunut selkeitä havaintomotorisia muutoksia kummankaan lapsen kohdalla. Saatuihin tuloksiin saattoi osaltaan vaikuttaa testaajan vaihtuminen, lapsen motivaation ja vireystilan mahdolliset eroavaisuudet sekä testien toistettavuus. Opinnäytetyömme avulla lukija saa kuvan esikouluikäisen lapsen havaintomotorisesta kehityksestä ja siihen liittyvistä ongelmista. Työmme perusteella Fysipisteen käyttämää Havaintomotorisongelmaisten lasten testistöä tulisi tarkentaa, jotta luotettavuus paranisi. Testistön suurimmaksi ongelmaksi koimme ohjeistuksen riittämättömyyden testien ja analysoinnin oikein suorittamiseksi. The objective was to examine the perceptual-motor development of two preschool aged children who participate in LIITO-group between 21.9.2005 - 3.5.2006. LIITO-group works in Fysipiste in Jyväskylä University of Applied Sciences. The development of perceptual-motor was analysed by using videotaped test for children with perceptual-motor disorders (2000). Knowledge of the common perceptual-motor disorders was collected before the analysis. Test for children with perceptual-motor disorders contains of six parts which measure body control and shape, balance, rhythm, movement across the midline of the body (Midline Movements), eye-hand coordination and control of the strength. The test includes manual and result form, which were used on analyse. The children who participated in research accomplished the testing the first time on 21.9.2005 and the second time on 3.5.2006. Both testing days were recorded on video. The results shows that there were no signsof noticeable changes in the perceptual-motor development. Change of instructor, possible change of motivation and activity of the children and repeating of test might have had aneffect on results. Bachelor's thesis helps to understand the perceptual-motor development and disorders of the preschool aged children. On the base of the research Test for children withperceptual-motor disorders needs focusing in order to increase reliability. From our point of view the major problem of the test was inadequate manual which made it hard to test and analyse the results correctly.