Mies päiväkodissa : alansa ainokainen
Kuivakangas, Pasi (2007)
Kuivakangas, Pasi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-408
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoitus on selvittää millaiseksi miehet kokevat asemansa varhaiskasvattajana ja tutkia miesten motiiveja heidän hakeutuessaan varhaiskasvattajan tehtäviin. Käsittelen tutkimuksessani lastentarhanopettajuutta ja sen naisvaltaisuutta, sukupuolirooleja sekä ainokaisuutta, joka on yksi tutkimukseni avaintekijöistä.Aihe on mielenkiintoinen ja tarpeellinen, mutta siitä ei paljolti ole tehty aikaisempia tutkim uksia. Käytin tutkimuksessa avointa sähköistä kyselyä eli tiedonkeruu suoritettiin sähköpostin välityksellä. Valitsin kyseisen tiedonkeruu tavan ajankäytöllisistä syistä ja se toimi tässä tapauksessa hyvin. Kyselyyn osallistui seitsemän jyvässeudun päiväkodeissa työskentelevää miesvarhaiskasvattajaa. Tutkimuksessa kävi ilmi, että mies varhaiskasvattajat näkevät asemansa päiväkodeissa pohjimmiltaan tasavertaisena naisenemmistön kanssa. Miesten kuitenkin odotetaan tuovan työyhteisöihin sukupuoleensa liittyviä elementtejä, joita ovat esimerkiksi miehen mallina ja esimerkkinä toimiminen, toiminnallisuuden lisääminen sekä teknisten töiden osaaminen. Toiminnallisuutta voidaankin pitää yhtenä miesten motiiveista hakeutua alalle, sillä heillä on mahdollisuus yhdistää työ ja harrasteensa esimerkiksi musiikin tai liikunnan kautta. Perimmäinen motiivi hakeutua varhaiskasvattajiksi on kuitenkin kutsumus alaa kohtaan ja sen omaksi kokeminen The meaning of my research is to find out how men feel about their position as an early childhood educator, and to study their motives when applying to early childhood educators tasks. In my research I willprocess kindergarten teaching and it is female majority, gender roles and solitarity, which is one of my research main points.This subject is interesting and necessary, but there has not been much of an earlier research about it. I used open electronic investigation in my research, so gathering the information was made via e-mail. Because the time was limited, I chose that way for gathering the information, and it worked well in this case. Seven male early childhood educators took part in the questioning. The research revealed that the male early childhood educators feel their position in kindergartens basically equal with the female majority. However men are expected to bring some elements connected with their sex to the working communit ies, which are for example working as a model for the children from the male's point of view, adding activities and technical working skills. Activities are one of the motives for men to apply to this business, because they have an opportunity to connect working and hobbies for example through music or sport. Anyhow the most important motive to apply as anearly childhood educator is the calling for the occupation, and feeling that it is the thing you really want to do.