Jyvässeudun Yrittäjyyslukion ja Jyväskylän ammattiopiston yrittäjyysopinnot ja Nuori Yrittäjyys
Nikula, Antti-Pekka (2006)
Nikula, Antti-Pekka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-394
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli lisätä yläkoulunopinto-ohjaajien tietämystä yrittäjyysopinnoista Jyvässeudun Yrittäjyyslukiossaja Jyväskylän ammattiopistossa. Hankkeessa tutkittiin, miten yrittäjyysopinnot on toteutettu ja mikä on Nuori Yrittäjyys ry:n ja sen Vuosi Yrittäjänä -ohjelmanrooli kyseisissä opinnoissa. Tutkimusmenetelmä oli laadullinen. Sen avulla selvitettiin, miten Nuori Yrittäjyys ja Vuosi Yrittäjä -ohjelma on huomioitu Euroopan Unionin, Suomen ja Keski-Suomen yrittäjyysopintojen linjauksissa. Tutkimuksen pääkohteena olivat Jyvässeudun Yrittäjyyslukion ja Jyväskylän ammattiopiston yrittäjyysopinnot sekä Nuori Yrittäjyys ry:n Vuosi Yrittäjänä -ohjelman esiintyminen niissä. Lisäksi tutkimuksen kohteena olivat Euroopan Unionin tiedonannot yrittäjyyden edistämisestä Euroopassa, yrittäjyyskasvatusta tutkineen asiantuntijaryhmän loppuraportti, valtioneuvoston viimeisen strategia-asiakirja, hallituksen yrittäjyyden politiikkaohjelma sekä verottajan ja Opetusministeriön lausunnot. Tutkimuksessa selvisi, että Jyvässeudun Yrittäjyyslukiossa ja Jyväskylän ammattiopistossa yrittäjyysopinnot muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden. Yrittäjyyslukiossa yrittäjyysopinnot olivat kymmenen kurssin laajuiset. Ensimmäisen vuoden opintojen laajuus on kolme ja puoli kurssia, ja sen voi valita itsenäisenä kokonaisuutena. Toisena vuonna opintojen laajuus oli kolme ja puoli kurssia ja kolmantena vuonna kolme kurssia. Nämä kaksi vuotta muodostivat myös itsenäisen kokonaisuuden, joka oli jatkoa ensimmäisen vuoden opinnoille. Ensimmäisen vuoden opinnoissa toiminnallisena menetelmänä oli Vuosi Yrittäjä -ohjelma. Jyväskylän ammattiopistossa kaikille opiskelijoille oli pakollisena ensimmäisenä vuonna kolmen - viiden opintoviikon laajuiset yrittäjyysopinnot, joissa tarkasteltiin oman ammattialan yrittäjyyttä. Toisena opiskeluvuonna opiskelijoilla oli mahdollisuus valita viiden - kymmenen opintoviikon kokonaisuus, jossa he perustivat oikean yrityksen. Toiminnallisena menetelmänä oli Vuosi Yrittäjänä -ohjelma. Yrittäjyysopinnot oli toteutettu laajoina kokonaisuuksina. Yrittäjyysopinnoilla on tulevaisuudessa entistä suurempi merkitys toisen asteen koulutuksessa. Tämän vuoksi jo yläkoulun opetuksessa on syytä perehtyä yrittäjyyteen. Jatkokehittelyn kohteena on luoda yrittäjyysopintojen polku yläkoulusta toiselle asteelle The aim of the development project was to increase the awareness of study councellors in comprehensive school on how the entrepreneur studies were organized in Jyväskylä regions high schools and in Jyväskylä Vocational Institute. And what wasthe Junior Achievement - Young Enterprise's and its Company Programme's role inthem. The method used was qualitative. It was used to find out how Junior Achievement - Young Enterprise and its Company Programme was mentioned in decision making in European Union's, Finland's and Central Finland's level regardind entrepreneur studies. The main focus of the project was on how the entrepreneur studies are organinized in Jyväskylä regions high schools and in Jyväskylä Vocational Institute and what role does the Company Programme play in them. Focused were also the documents in European Union, Finland and Central Finland level, which give quidelines to the entrepreneur policies and studies. In the project was discovered, that both in Jyväskylä regions high schools and in Jyväskylä Vocational Institute, the entrepreneur studies were structured in such away, that they formeda logical bath thru the studies. In the high schools the studies were in total ten courses in the curriculum. They were divided into three years, so that the1st and the2nd year studies lasted both three and a half courses and the 3rd year studies lasted three courses. In the 1st year studies the Company Programme was used as a learning method. In Jyväskylä Vocational Institute all the students took entrepreneur studies in their 1st year. The main focus on the studies was on how entrepreneurship was presented in the students own field of studies. In the 2nd year the students were able to choose a entrepreneur program, which lasted from five to ten studyweeks. In this program the learning method used was the Company Progamme. In both institutes focused on, the entrepreneur studies formed a logical bath thru the studies. In the future the entrepreneur studies will play an even bigger role in the secondary education. Therefore it will be good if thestudents already in Comperehensive school could learn the basics of entrepereurship. A further development project in this field would be in order.