Siilin koulun oppilaanohjauksen tilan arviointi
Kinnunen, Pertti (2006)
Kinnunen, Pertti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-388
Tiivistelmä
Kehityshankkeen tarkoituksena oli arvioida Siilin koulun oppilaanohjauksen tilaa. Arviointi käsitti kyselyjä, jotka tehtiin koulun oppilaille, oppilaanohjaajalle ja rehtorille. Arvioinnissa tutkittiin oppilaanohjauksen saatavuutta ja tarvetta koulussa. Tässä arvioinnissa keskeiset näkökulmat olivat kasvun ja kehityksen ohjaus, opiskelutaitojen ohjaus, ammatillisen suuntautumisen ohjaus ja jatko-opintoihin ohjaus. Arvioinnin perusteella Siilin koulun oppilaanohjauksessa on puutteita. Opinto-ohjauksen osaalueiden toteutumisessa oli jonkin verran eroja. Koulussa huolehditaan hyvin oppilaiden hakeutumisesta yhteishaussa toisen asteen koulutukseen, mutta varsinkin ammatillisen suuntautumisen ohjauksessa on ongelmia. Oppilailla on suuri tarve saada tietoa työelämästä ja ammateista. Rehtorin ja oppilaanohjaajan näkemysten mukaan oppilaanohjauksen toimivuus oli parempi kuin oppilaiden mielestä. The goal of the development project was to evaluate the stage of student counselling in Siilin koulu.The evaluation contained inquiries, which were conducted on pupils, the student counsellor and the principal of the school. In the evaluation was exploded demand and availability on student counselling. In this evaluation the most central viewpoints were personal counselling, educational counselling, career development and placement to further education. On the basis on the evaluation, there are deficiencies in the availability on student counselling. There are some differences in the realization of different sectors of student counselling. The pupils' applying procedure for secondary education in the national joint application was well taken care of, but especially in careers counselling there are many problems. Pupils need much more information on working life and professions. According to views of principal and student counsellor, the efficiency of student counselling is far greater than the efficiency experienced by pupils.