Sukupuolisensitiivinen työote kansalaistoiminnassa ja nuorisotyössä - verkkokurssin sisällön tuottaminen
Anttonen, Erja (2007)
Anttonen, Erja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-385
Tiivistelmä
Kehittämishankkeeni tavoitteena oli suunnitella sukupuolisensitiivistä työotetta kansalaistoiminnassa ja nuorisotyössä käsittelevän verkkokurssin sisältö. Kurssin laajuus on kaksi opintopistettä. Verkkokurssin toteuttajana on Humanistinen ammattikorkeakoulu (Humak) ja sen Joensuun kampus. Kurssin sisällön tuottaminen kytkeytyy Humakin pedagogiseen kehittämiseen, opetusministeriön ja ammattikorkeakouluje n välisiin yhteisiin tavoitteisiin vuosille 2007-09 ja eurooppalaisen viitekehykseen. Kurssin toteutus perustuu ohjattuun verkko-opetukseen siten, että opiskelijat ja opettaja kohtaavat verkossa viikoittain. Koulutuksen pääkohderyhmänä ovat kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelman opiskelijat sekä toimialan kiinnostuneet työelämäedustajat. Se soveltuu humanistisen ja kasvatusalan opiskelijoille sekä työelämäedustajille. Se tulee myös tarjolle avoimen ammattikorkeakoulun tarjontaan. Kehittämishankkeen teoreettisessa osuudessa tarkastelen verkkokurssia, Humakia verkostoammattikorkeakouluna, sukupuolisensitiivisyyttä, verkkokirjoittamista, verkko- oppimista ja eurooppalaista viitekehystä. Verkkokurssin toteutusta käsittelevässä osuudessa kuvaan oppimisteoreettisia lähtökohtia sekä kurssin rakennetta, sisältöä, mitoitusta ja yhteyttä opetussuunnite lmaan sekä teknistä toteutusta. Hankkeen tuloksena syntyi uusi verkkokurssi, joka soveltuu käytettäväksi niin oppilaitoksen omassa opetuksessa kuin työelämäedustajien täydennyskoulutuksessa. Erityisesti nuorten parissa tehtävässä työssä sukupuolisensitiivinen työote ja sen edelleen kehittäminen ovat ajankohtaisia. The goal of this work was to create virtual course content on gender sensitivity in civic activities and youth work (2 European credits). The course was developed and designed by Humak University of Applied Sciences, especially by Humak Joensuu campus. This project work is closely connected with Humak's pedagogical development, performance agreements between the Ministry of Education and Finnish Universities of Applied Sciences as well the European framework. The course implementation is based on active and collaborative interaction between the studentsand teacher. The course performance requires weekly virtual meetings and discussions as well as active reading of course materials and writing a final essay. The virtual course is designed for students and professionals in the field of civic activities and youth work. It is also available for students of Open Polytechnic. In the theoretical part of this work, I have examined the following issues:virtual course, Humak as a network organisation, gender sensitivity, writing for the web, virtual learning and European Life Long Learning Programme. I have also presented my learning theoretical approaches, and the structure, content and technical solutions I have used while constructing the course. As a result, new virtual course content was created. It is applicable for the students and professionals in the field of civic activities and youth work.