Jyväskylän kotitalousoppilaitos - erityisopetussuunnitelma
Mennala, Tiina (2006)
Mennala, Tiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-381
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-381
Tiivistelmä
Tämä kehittämishankeraportti on Jyväskylän kotitalousoppilaitoksen erityisopetussuunnitelma. Työn tavoitteena ontehdä näkyväksi oppilaitoksen erityisopetuksen järjestäminen. Erilaisiin oppijoihin on alettu kiinnittämään huomiota entistä enemmän, koska heidän määränsä on jatkuvasti lisääntynyt ja lisääntymässä. Jyväskylän kotitalousoppilaitos on koulutuksenjärjestäjänä valinnut strategiaksi erilaisten oppijoiden huomioimisen ja siksi oppilaitokselle on tärkeää tehdä näkyväksi ja kehittää sekä löytää oma tapa tukea erilaisia oppijoita. Kehittämishankeraportissa kuvataan ensiksi oppilaitoksen toimintaympäristöä; ammatillisen koulutuksen tehtävää, erityisopetuksen jaopetussuunnitelman perusteisiin liittyvää lainsäädäntöä, Jyväskylän kotitalousoppilaitoksen arvoperustaa sekä edetään opiskelijan tukemisen menetelmiin oppilaitoksessa. Opiskelija arvioinnin lisäksi käsitellään erityisopetuksen seurantaa ja kehittämistä sekä pohditaan oppilaitoksen henkilökunnan sitoutumisen merkitystä laadukkaan erityisopetuksen onnistumiseksi. Lopussa on lomakkeita, joita käytetään apuna erityisopiskelijan tukiprosessissa Erityisopetusjärjestelyjen onnistumisen ja laadun edellytys on koko henkilöstön sitoutuminen sovittuihin asioihin.Erityisopetuksen laadun mittaaminen on haastavaa ja jatkossa on tärkeää huolehtia erityisopetuksen kehittämisestä. Kehitystyötä voidaan jatkaa esimerkiksi kokoamalla ryhmän, jonka vastuulla on määräajoin tarkistaa järjestelyjen toimivuus juuri oppijan kannalta. Erityisopiskelun kehittäminen tulee olla jatkuvasti oppilaitoksen työssä mukana ja kaikkien toimijoiden on siinä oltava avoimin mielin mukana, jotta tavoitteissa onnistutaan. This is a development project report. It is a special education plan for Jyväskylä School of Home Economics. The goal of this project is to make people aware of the special education services in the Jyväskylä School of Home Economics. We have started to increasingly pay attention to different kinds of student's abilities and needs, because the number has been, and still is, increasing in schools. Jyväskylä Schoolof Home Economics is an educational provider that has chosen a strategy, which includes the diversity of the students. Therefore, it is important to make educators aware of student's needs, to improve and find individual ways to support the diversity of learners. The development project report's first describes, the schools facilities, then, the purpose of the educational task, flowed by, legislation relating to basic, special educational plans, and the importance of the program at the Jyväskylä School of Home Economics, which also plans on the continuous development of the schools support methods for students with diverse educational needs. In addition to evaluating students there is observation and development of the special education teaching. Which includes discussion and the importance of commitment from the staff in succeeding quality special education. In the end of this report there are forms, which can be aid in the special education support process. With the whole staffs commitments to agreed rules is a must for success and quality of special education program. It is challenging to measure the quality of a special education program, but it is important for the future to assure the further development of the program continues. Developmental work can be continued by, for example, forming a team whose responsibility is to carry out or periodically check the functionality of the arrangements from the learner'spoint of view. To reach our goal the development of special educational studiesmust be always part of a schools agenda and the whole staff must participate with an open mind.