Minä - kädentaitojen opettajaksi.
Väätäinen, Maria (2006)
Väätäinen, Maria
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-38
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-38
Tiivistelmä
Kehittämistehtävän aiheena oli oman opettajuuden kehittäminen. Tavoitteena oli muodostaa käsitys omasta opettajuudesta kädentaitojen ohjaajana ja määritellä omaa käyttöteoriaa. Kehittämistehtävässä kädentaitojen opettajuus on rajattu ammatillisen opettajan pätevyyden perusteella. Tarkoituksena oli selvittää opettajan työn perustaa jakäsitteitä; opetussuunnitelma, ihmis-, tiedon- ja oppimiskäsitykset, ammatti-identiteetti ja arvot. Kehittämistehtävässä korostui oma ajattelu ja reflektointi,käsitteiden määrittäminen erityisesti oman kokemuksen kautta työelämässä ja opetusharjoittelussa. Kehittämistehtävässä perehdyttiin teorialähtöisesti kädentaitojen pedagogiikkaan, jossa määriteltiin käsityön toimintaympäristöä ja taidon oppimista. Oman kokemuksen, oppimis - ja tiedonkäsitysten ja kädentaitojen pedagogiikan perusteella etsittiin erilaisia lähestymistapoja kädentaitojen opetukseen,jotka myös kiinnostivat tekijää. Erilaisia lähestymistapoja, esim. kokemuksellinen oppiminen ja ongelmaperustainen oppiminen toteutettiin myös opetuksessa. Kehittämistehtävän tulokset toteutuivat oppimisprosessin muodossa; erilaisten tietojen merkitys toteutui reflektoinnin kautta ymmärrykseksi ja tietoisuudeksi, mistä muodostui omaa käyttöteoriaa kädentaitojen ohjaamiseen. Työn tuloksia on tarkoitus hyödyntää omassa työssä kudonnan työpajassa, kurssien ja työssäoppijoiden ohjaajana. The subject of the development project was to improve author's own way of teaching. The aim of the project was to form a conception of teaching craft and author's own teaching theory. Teaching craft has defined to the valid of vocational teacher in the development project. The idea was to explain basis and concepts of teachers work, like a curriculum, conceptionof human, knowledge and learning, professional identity and values. Author's own thought and reflection were emphasized in the development project, especially the determination of concepts which was acquired by own experience at work and as a teacher. This development project approached craft pedagogy by theory, in which the action environment of the craft and learning skill were determined. Different kind of approaching methods to craft teaching were searched on the basis of author's own experience, the conception of learning and knowledge and also craft pedagogy. Different methods, like experimental learning and problem based learning, were realised at teaching work. The conclusions of the development project were realised in the learning process: the meaning of knowledge came true by reflect to understanding and awareness that make possible to form author's own teaching theory.