"Voihan vattu, nuohan valehtelee." : iltapäivälehtien lööpit lasten näkökulmasta
Karjalainen, Anni; Ylitalo, Maria (2006)
Karjalainen, Anni
Ylitalo, Maria
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-370
Tiivistelmä
Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää 2. ja 6. luokkalaisten lasten näkökulma iltapäivälehtien lööpeistä. Ensisijaisesti haluttiin saada tietoa lasten ajatuksista, tuntemuksista ja kokemuksista lööpeistä sekä siitä, onko lasten iällä, sukupuolella ja asuinalueella merkitystä edellä mainittuihin asioihin. Tutkimus oli sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen ja kokonaisuudessaan sesuoritettiin puolistrukturoidulla aineistonkeruumenetelmällä. Aineisto koostui 76 kysymyslomakkeesta sekä kahdeksasta (8) teemahaastattelusta. Aineisto kerättiin Jyväskylässä kolmessa eri koulussa kahdella erilaisella asuinalueella. Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin iltapäivälehtien lööppejä osana mediaa, journalistiikan etiikkaa jalasten kehitystä latenssi- ja esipuberteettivaiheessa. Lööppeihin kiinnitettiin huomiota 2-3 kertaa viikossa yleensä kaupoissa ja kioskeissa. Lööppien isot otsikot olivat lapsille merkityksellisempiä kuin kuvat. Lööppien aiheista kiinnostavimpia olivat onnettomuudet, rikokset, urheilu ja julkkisten elämä. Lööpit herättivät jonkin verran ajatuksia lapsissa. 6. luokkalaiset epäilivät lööppien todenperäisyyttä. Yleisimmiksi lööpeistä heränneiksi tuntemuksiksi lapset nimesivät iloinen ja surullinen. Lööpit esiintyivät lasten arjessa lähinnä puheissa. Vain harvalla lapsista oli ollut joku tuttu lööpeissä. Lapset ajattelivat, että lööpeissä negatiivisten asioiden kertominen ja totuuden muuntelu olivat keinojaedistää iltapäivälehtien myyntiä. Lööppien aiheet lapset kokivat hyviksi, mutta niiden uutisointitapaa toivottiinpositiivisemmaksi. He toivoivat lööppeihin enemmän urheilua, musiikkia, elokuvia ja pelejä koskevia aiheita. Mieleenpainuvimmaksi lööpiksi lapset nimesivät viimeaikaiset tapahtumat ja tapahtumat, joita muukin media oliuutisoinut. Kokonaisuudessaan lööpit eivät juuri lapsia kiinnostaneet. The object of this study was to explore how 2nd and 6th graders perceive tabloids in the afternoon newspapers. The primary goal was to obtain information about children's thoughts, feelings and experiences concerning tabloids, and if age, sex or living neighbourhood had a significant effect on these things. The study was both quantitative and qualitative, and was conducted through a semi structured data gathering method. The data was composed of 76 answer sheets and eight (8) thematic interviews. The data was gathered in three schools in Jyväskylä, one of which was in a dissimilar neighbourhood than the other two. The theoretic portion of the study handled tabloids as part of the media, journalistic ethicsand the children's development in their latency and pre-pubertal periods. The tabloids were noticed 2-3 times a week, mainly in stores and kiosks. The big headlines in the tabloids were more meaningful to the children than the pictures. The most interesting subjects in the tabloids were accidents, crimes, sports and celebrity life. The tabloids generated some thoughts in the children. The sixth graders doubted the truthfulness of the tabloids. The most common feelings generated by the tabloids were sadness and delight. The tabloids appeared in the children's daily lives primarily in conversations. Very few had had someone they knew in the tabloids. The children thought that portraying negative things and stretching the truth were ways used to increase the newspaper sales. The children found the subjects of the tabloids to be good, but wished for a more positive presentation. They wanted the tabloids to have more news about sports, music, movies and games. The most memorable tabloids had been current events and events that had also been in other media. As a whole, tabloids failed to interest children.