Lähikasviksia tuottavat pienyritykset ja tulevaisuuden asiakkaat
Virtanen, Sari (2006)
Virtanen, Sari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-349
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-349
Tiivistelmä
Työn tarkoitus oli selvittää lähikasviksia tuottavien pienyritysten tulevaisuuden asiakasryhmiä ja niiden toiveita pienyrittäjien tuotteita ja toimintaa kohtaan. Työn tavoitteenaoli koostaa valmista verkko-opiskelumateriaalia pienten yrittäjien käyttöön RuokaCentria Kasviksistavalmisteiksi - verkko-opiskeluaineistoon. Asiakasryhmien toiveita lähikasviksille ja pienyrittäjille selvitettiin erilaisia kuluttajatutkimuksia analysoimalla. Valmiista tutkimusmateriaalista poimittiin vain kasviksia, asiakasryhmiä ja pienyrittäjiä koskevat tiedot. Lisäksi työssä käsiteltiin kuluttajien ruokatottumuksia ja niihin vaikuttavia tekijöitä sekä lähiruoan merkitystä eri asiakasryhmille. Työssä haastateltiin yhtä lähikasviksia tuottavaa pienyrittäjäpariskuntaa, ja heidän kokemuksiaan peilattiin muuhun tutkimustietoon. Tutkimuksista nousi esille viisi asiakasryhmää: suurkeittiöt, ravintolat, maaseutumatkailuyritykset, vähittäiskaupat ja kotitaloudet. Näiden asiakasryhmien ominaisuuksista ja toiveista koottiin verkko- opiskelumateriaalia, joka on työssä liitteenä. Tutkimusten mukaan lähikasviksille on kysyntää enemmän kuin tarjontaa kaikissa asiakasryhmissä. Lähikasvikset miellettiin kuluttajille tehdyissä tutkimuksissa terveellisiksi, turvallisiksi ja hyvänmakuisiksi. Siksi niistä olisi oltu valmiita maksamaankin hieman enemmän, jos tuotteita olisi vaan saatavilla helposti ja nopeasti. Kuluttajien oli usein hankala löytää pienyrittäjien tuotteita vähittäiskaupoista. Suurkeittiöt,ravintolat ja maaseutumatkailuyritykset tahtoivat lähikasviksia useimmiten valmiiksi esikäsiteltyinä, mikä puolestaan heikensi pienyrittäjien mahdollisuuksia toimittaa näille asiakasryhmille omia tuotteitaan. Työn toimeksiantajana toimiva RuokaCentria-kontaktipisteen käynnistyshanke on osa Keski- Suomen elintarvikeyrittäjyyden kehittämisohjelmaa. Kehittämisohjelman strateginen kehitystavoite on Keski-Suomen elintarvike- ja ruokayrittäjyyden elinvoimaisuuden lisääminen. Kehittämisohjelman huomio painottuu muun muassa asiakkuuksien hallintaan, missä tätä työtä voidaanhyödyntää. The purpose of this thesis was to study the customer groups of the small farms in future and their wishes for the products and business operations. The aim was to produce internet study material for small farmers. The wishes of customer groups were examined by the aid of different kind of customer research. From the material on customer research the information on vegetables, customer groups and small entrepreneurs was used. In addition, this thesis deals with consumers food habits and the factors affecting them, and the meaning of local food for the different customers groups. One couple having a small farm was interviewed for this thesis, and their experiences were reflected to other research knowledge. The consumer research introduced five customer groups: institutional kitchens, restaurants, rural tourism companies, retail stores and households. According to the qualityand wishes of these customer groups internet study material was created and available in the appendix. According to the researches there is more demand than supply for locally grown vegetables in every customer group. Locally grown vegetables were perceived in customer researches as healthy, safe and tasty. That is why people were willing to pay for them a little more if only the products would be easily and quickly available. It was often difficult for the customers to find small farm products in retail stores. Institutional kitchens, restaurants and rural tourism companies were mostly willing to get locally grown vegetables pre-processed, which weakened the possibilities the small farms to supply customers groups with their own products. Project on launching a RuokaCentria contact point, which assigned this thesis, is part of Central Finland development project. The strategic development aim of the project is toadd the vitality of the food enterprises in Central Finland. The focus of the project is for example on customer relationship management, in which this thesis can be used.