Kalastusmatkailuhankkeiden vaikutus Keski-Suomessa vuosina 1999 - 2006
Piesala, Minna-Maria; Salminen, Terhi (2006)
Piesala, Minna-Maria
Salminen, Terhi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-347
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli selvittää kalastusmatkailuhankkeiden vaikutusta keskisuomalaisissa kalastusmatkailua harjoittavissa yrityksissä sekä incoming -matkatoimistoissa. Lisäksi työssä kartoitettiin hankevetäjien sekä Työvoima - ja elinkeinokeskuksen asiantuntijoiden mielipiteitä kalastusmatkailuhankkeista. Tutkitut kolme hanketta, Keski-Suomen kalastusmatkailuhanke, FISU 2002 - 2005 ja ProFisu, toteutettiin vuosina 1999 - 2006. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusotetta. Työ tehtiin Keski-Suomen maaseutumatkailun koordinoinnin ja Keski-Suomen TE-keskuksen toimeksiannosta. Työtä varten haastateltiin neljää kalastusmatkailua harjoittavaa matkailuyritystä, kolmea incoming -matkatoimistoa, kahta hankevetäjää ja kahta TE-keskuksen asiantuntijaa. Tutkimus toteutettiin haastatteluina maalishuhtikuussa 2006. Työ osoitti, että kalastusmatkailuhankkeet ovat vaikuttaneet alan kehittymiseenKeski-Suomen alueella ja ovat edelleen tarpeellisia kalastusmatkailun kehittymisen kannalta.Tulevaisuuden painopisteitä kalastusmatkailuhankkeissa ovat jo aloitetun markkinointityön jatkaminen, tuotteistaminen, verkostoituminen ja rahoituksen saaminen kalastusmatkailun kehittämiseen. Ulkomaalaisten kalastusmatkailuasiakkaiden osuus koko asiakaskunnasta on jatkuvasti kasvussa ja tämä tulee ottaa huomioon tulevaisuuden kehittämissuunnitelmissa. Tutkimustuloksista on nähtävissä, että kalastusmatkailuhankkeet ovat nyt ja tulevaisuudessa tehokas tapa matkailualan kehittämiseen. Tuloksista saa kehitysideoita seuraaviin hankkeisiin. Tutkimusta voidaan käyttää pohjana suunniteltaessa seuraavia kalastusmatkailuhankkeita. The goal of the thesis was to study the influence of fishing tourism projects on companies, parhcipated offering fishing as an activity to travellers, and on incoming offices that have taken part in these projects. In addition project managers and specialists from the Employment and Development Centre of Central Finland were interviewed on the issue. The three projects, Keski-Suomen kalastusmatkailuhanke, FISU 2002 - 2005 and ProFisu were organizedduring the years 1999 - 2006. Our bachelor's thesis was done for Keski-Suomen maaseutumatkailun koordinointi and the Employment and Development Centre of Central Finland. Four companies, three travel agents, two project managers and two specialists were interviewed for this thesis between March - April 2006. As a result of this study it was noticed that fishing tourism projects have hadan influence on the development of the brand in Central Finland and these kinds of projects areneeded also in the future. In the future more attention has to be paid to continuing the already begun marketing, product development, networking with other companies and getting financing for developing fishing tourism. The share of foreign customers who have fishing as an activityduring their trip is constantly increasing and this has to be taken into account in future development plans. The results show that fishing tourism projects are an effective way to develop tourism brands both now and in the future. Development ideas for coming projects can be found from the results. This survey can be used as a basis when planning next fishing tourism projects.