Selvitys Keskuspuiston ammattiopiston koulutuskokeilun ennustavuudesta
Viima, Pentti (2006)
Viima, Pentti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-330
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-330
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa tarkasteltiin Keskuspuiston ammattiopiston metalliosaston koulutuskokeilujen uudistetun kokeilun ennustavuutta opintojen onnistumisessa. Koulutuskokeilussa opiskelijaksi hakeutuvalle järjestetään mahdollisuus testata tarjottavaa koulutusta ja tutustua ennalta mahdollisen ammatin työtehtäviin. Oppilaitoksella on samalla mahdollisuus onnistua paremmin oppilasvalinnoissa. Selvityksen tavoitteena oli löytää koulutuskokeilusta tekijöitä, jotka ennustaisivat opiskelun onnistumista. Lisäksi tarkoituksena oli saada ehdotuksia koulutuskokeilujen laadun kehittämiseksi. Koulutuskokeilussa on neljä pääaluetta: manuaalinen koneistus, numeerinen koneistus, hitsaus ja asennustekniikka. Lisäksi hakijan toiminnassa kiinnitetään huomiota työaikojen ja muiden sovittujen asioiden hoitamiseen, yhteistyökykyyn, asenteeseen ja alaa kohtaan osoitettuun kiinnostukseen. Useat opettajat osallistuvat arviointiin, jonka vastaava opettaja kokoaa loppulausunnoksi. Se käydään hakijan kanssa läpi loppukeskustelussa. Lausunnonantaja antaa suosituksen hakeutua alalle/oppilaitokseen tai selvittää muita aloja, joille kokeilun tulos saattaa antaa viitteitä. Selvityksen kohteiksi valittiin vuosina 2002 - 2005 koulutukseen hakeneet, sen aloittaneet ja koulutuskokeiluun osallistuneet. Tutkimustiedon käsittelymenetelmäksi valittiintaulukointi. Tuloksena voidaan todeta, että koulutuskokeilu tehtävineen toimii kohtalaisen hyvin ennustettaessa opintojen onnistumista. Koulutuskokeilun kehittämisideana ehdotetaan asennustehtävää lyhennettäväksi, ja se tulee rakentaa eri vaatimustasoja sisältäväksi. Samoin motoriikan, asenteen ja yhteistyökyvyn arvioimiseksi on kehitettävä ohjeistusta ja arviointia. The study is handling the forecasting ability of students' success of updated experimental education in Keskuspuisto Vocational Institute metal department. The aim of theexperiment is to offer the applicant a possibility to test the education in Keskuspuisto Vocational Institute and to get acquainted with the branch tasks. At the same time the educational institute has a chance to make better student choices. The aim of the study is to find things that could forecast the success of studies to become. The other aim is to find ideas to improve the quality of the experiment method. There are four main sectors in the experiment: manual mechanization, numerical mechanization, welding and assembling techniques. In addition to these the student's obeying of working hours and other regulations, co-operational skills, attitudes and interest towards the branch are observed. Several teachers are taking part into the final evaluation, which is coordinated by the responsible teacher. The final evaluation is gone through with the applicant. If the result reflects to other branches/educational establishments that could be more suitable, those are recommended. The material of the study are the applicants from 2002 - 2005. The method chosen was tabulation. Based on the study one can state, that the experimental education functions fairly well in forecasting the success in studies. To improve the experiment one can state, that one has to cut the assembling task somewhat, and it must include different kind of demand levels. The instructions to evaluate motor functions, attitudes and co-operational skills must be improved as well. Keywords experiment, educational experiment, work experiment, prognosis ability,