Muovi-innovaatiot, monimuoto-opintojakson suunnittelu
Pirskanen, Johanna (2006)
Pirskanen, Johanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-323
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-323
Tiivistelmä
Virtuaaliopetus, verkkoopetus ja monimuotoopetus ovat tämän hetken trendejä ammattikorkeakouluissa. Erilaiset virtuaalioppimismuodot ovat vakiintumassa osaksi opiskelijoiden toimintaympäristöä. Kehittämishankeraportissa kuvataan virtuaaliopetuksen erilaisia toteutustapoja sekä suunnittelussa ja toteuttamisessa huomioitavia asioita. Tässä kehittämishankkeessa on suunniteltu monimuotoopintojakso, Muoviinnovaatiot, PohjoisKarjalan ammattikorkeakoulun Muovitekniikan koulutusohjelmalle. Suunniteltu opintokokonaisuus soveltuu sisällöllisesti ja toteutuksellisesti Muovitekniikan koulutusohjelman opetussuunnitelmaan. Opintokokonaisuuden suunnittelussa on suunniteltu toteutettavaksi R5 oppimisympäristössä, jolle PohjoisKarjalan ammattikorkeakoulun verkkoopiskeluympäristö perustuu. Opintojakso on suunniteltu niin, että se voidaan helposti laajentaa toteutettavaksi myös englanninkielisenä. Kehittämishankkeen aikana on opintojaksolle määritelty tavoitteet, sisältö ja arviointikriteerit. Lisäksi opintokokonaisuudelle on laadittu sen aikana toteutettavat oppimisaihiot. Opintojaksoa ei ole toteutettu tämän kehityshankkeen aikana, mutta suunnitelmassa on käsitelty opintokokonaisuuden kuormittavuutta, toteuttamista, toteutuksen arviointi ja korjaamista. Näiden tietojen avulla opintojaksoa voidaan kehittää jatkossa. Lopuksi kehittämishankeraportissa on pohdittu tämän kaltaisen suunnittelutyön merkitystä opettajan työlle. ELearning is a trend in education at the moment. Several eLerning formats are becoming ordinary studying and learning environment. In this development report different methods of implementation are been described. Various matters, which should be observedwhen designing or carrying out this kind of eLearning project, are been pointed out. In this development project one eLearning course, "New Trends in Plastic Technology" has been designed. The course has been constructed to be a part of the education program of Plastics Engineering Department in North Karelia University of Applied Sciences. The course has been designed for the eLearning environment that bases on R5 platform. The course has been laid out to be expanded so that it can be followed also in English. During this development project the aim, the content and the evaluation criteria have been finalised. Also the learning tasks have been created. Amount of the work of theboth student and the teacher have been estimated. The importance of improving and developing the course has also been discussed. At the end f the report the signification of this kind of development work for the teacher has been considered.