Projektioppiminen tekniikan koulutuksessa ammattikorkeakoulussa
Mönkkönen, Kari (2006)
Mönkkönen, Kari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-317
Tiivistelmä
Kehittämishankkeeni nimenä on projektioppiminen tekniikan koulutuksessa ammattikorkeakoulussa. Hankkeen tavoitteena on laatia malli CAEakatemian perustamisesta ja aloittaa pilottihanke syksyn 2005 aikana. Perustamiseen liittyy mm. opiskelijoiden rekrytointi hankkeeseen, organisaatiomalli, yritysten sitouttaminen ja opetushenkilöstön sitouttaminen uuteen toimintamalliin. Tuloksena syntyy malli koulutuksen ja projektitoiminnan (T&K toiminta) integraatiosta. Pedagogista osaamista hanke kehittää erityisesti tiimiohjaajana, valmentajana ja uuden opetusmenetelmän suunnittelijana ja käytäntöön viejänä. Organisaation kehittämiseen hanke liittyy useasta eri näkökulmasta. Strategiset linjaukset tuleville lähivuosille painottavat pedagogista johtajuutta ja ammattikorkeakoulun kolmannen tehtävän tutkimusja tuotekehitystoiminnan integrointia opetukseen. Hanke vastaa koulutusohjelman tasolla näihin haasteisiin. Projektioppimisen kehittämishaasteina nähtiin opetuksen organisointiin ja resursointiin liittyen hallinnon sitoutuminen projekteihin sopimuksin sekä riittävien resurssien takaaminen opettajille projektissa toimimiseksi. Opetussuunnitelmaan liittyviä kehittämishaasteita olivat väljemmät ja joustavammat lukujärjestykset, jotka antavat mahdollisuuden opiskelijoille luoda omia oppimispolkuja ja aikaa osallistua täysipainoisesti projekteihin. The purpose of the present study was to study project based learning in Plastics Engineering department in North Karelia University of Applied Sciences. The theoretical background of the study dealt with project learning on the basis of previous research. Projects can be seen as a pedagogical solution for polytechnic studies. Other central issues were the skills generated by project studies. This meant the skills which are needed in working life as well as reflecting on expertise, professional innovation and project skills. The results of study showed that the motivation of students was increased when they worked with real cases in project learning. The teachers need lot of resources in the beginning of the projects. Main tasks for the development of project based learning in this case were class schedule,room, equipments, computers and programs. The class schedule should not be tight and the must be time reserved for project work. The teachers need also additional education regarding project work.