Opinto-ohjaussuunnitelma Kangasalan ammattioppilaitokseen
Pesonen, Minna (2006)
Pesonen, Minna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-316
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli laatia opinto-ohjaussuunnitelma Kangasalan ammattioppilaitokseen. Tarkoituksena oli luoda oppilaitokseen yhteinen näkemys opinto-ohjauksen sisällöistä, työmuodoista ja työnjaosta. Työn lähtökohtana oli ammatillisen koulutuksen opinto-ohjausta säätelevät lait ja asetukset, Opetusministeriön koulutuksen kehittämissuunnitelma sekä ammatillisten perustutkintojen opetussuunnitelman perusteet. Lisäksi työssä kartoitettiin opinto-ohjauksen nykytilaa ammatillisella toisella asteella. Kehittämishankkeen aineisto pohjautui Kangasalan ammattioppilaitoksen opetussunnitelman yhteiseen osaan, laatukäsikirjaan sekä opinto-ohjauksen toimintasuunnitelmaan. Valmiita aineistoja täydennettiin työryhmätyöskentelyllä. Työryhmä muodostui Kangasalan ammattioppilaitoksen opiskelijahuoltoryhmästä. Kangasalan ammattioppilaitoksessa hyvin jäsentyneitä ohjauksen osa-alueita olivat oppimisen ja opiskelun ohjaus sekä henkilökohtaisen kasvun ja kehityksen ohjaus. Ammatillisen suuntautumisen ohjaukseen toivottiin sen sijaan lisäpanostusta ura- ja rekrytointipalvelujen sekä kansainvälisten asioiden osalta. Suunnitelman laadinnan yhteydessä todettiin myös, ettei oppilaitoksessa oltu hyödynnetty riittävästi opiskelijoita vertaisohjaajina. The aim of the work was to preparea student counselling plan for Kangasala vocational school. The purpose of the plan was to create a foundation for good counselling and give a clear picture of the counselling practices. The starting point for the work was the laws and statutes determining vocational education, how counselling is defined in the National Core Curricula and in the development plans on the Ministry of Education. The material of the work consisted of the curriculum, the quality handbook and the plan of counselling actions given by the educational provider. In addition a group of student welfare filled the material by discussing common principals for counselling and work division. In this work student counselling was looked at from the point of view of timing, contents, mode and work division. In Kangasala vocational school, student counselling came true mostly quite well. Suggestions for new counselling practices were given to the field of the careerand recruitment services, international relations and tutoring.